جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 02 اسفند 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

بررسی تأثیر سیاست‌های کنترلی بر صادرات فولاد

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت ایران از برگزاری جلسه میز فولاد سه ماهه پایانی سال 99 خبر داد و گفت: در این نشست، آخرین وضعیت صنعت فولاد و نتایج حاصل از اعمال سیاست‌های کنترلی بر صادرات انواع محصولات فولادی بررسی شد.

به گزارش فولادبان و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان توسعه تجارت ایران؛ میرابوطالب بدری ضمن اعلام این خبر، اظهار داشت: صنعت فولاد به عنوان یکی از پایه‌های قدرتمند اقتصاد مولد کشور با ارزآوری قابل توجه و ظرفیت بالای تولید با تکیه بر منابع و ذخایر غنی معدنی در کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه تحولات و نوسانات بازار جهانی فولاد در سال جاری موجب چالش‌‌های جدی در این حوزه شده است، عنوان کرد: در این نشست، پیشنهاد ایجاد سامانه‌ای مشابه سامانه ثبت سفارش واردات برای صادرات مطرح شد تا صادرکنندگان کمتر در معرض پیامدهای نوسان قیمتی قرار بگیرند.

مدیر کل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی در خصوص موانع عمده صادرات فولاد گفت: عوامل مختلفی همچون شیوع کووید-19، نوسانات شدید قیمتی و نوسانات عرضه و تقاضا در سطح بین‌الملل از یک سو و سیاست‌های کنترلی داخلی مانند سهمیه‌بندی صادرات، الزام به اخذ مجوز صادرات از معاونت معدنی وزارت صمت با وجود فرآیند وقت‌گیر و معطلی محموله‌های صادراتی در این مسیر، الزام به رعایت کف عرضه در بورس علی‌رغم کاهش شدید تقاضا به عنوان پیش‌نیاز صدور مجوز صادرات و همچنین سیستم قیمت‌گذاری دستوری غیرکارشناسی از سوی دیگر، امکان بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود بازار صادراتی با وجود روند افزایشی قیمت‌های جهانی را برای صادرکنندگان ایرانی محدود ساخته است.

بدری با اشاره به مشکلات مربوط به تسویه ارزی صادرکنندگان فولاد و پتروشیمی ادامه داد: در این میان، صادرکنندگان اقلام عمده از جمله محصولات فولادی و پتروشیمیایی تحت تاثیر نوسانات افزایشی قیمت نیز قرار گرفته‌اند که موجب بروز مشکل تسویه ارزی حاصل از صادرات برای آن‌ها شده و اثرات منفی این اتفاق در حال شکل‌گیری است، چراکه قیمت صادرات در زمان عقد قرارداد پایین‌تر از نرخ صادرات اظهاری در سیستم گمرکی خواهد بود و این تفاوت قیمت، هزینه سنگینی را هنگام تسویه ارزی برای صادرکنندگان به همراه خواهد داشت.

وی در پایان درباره دیگر نتایج نشست امروز تصریح کرد: در جلسه امروز همچنین مقرر شد که موارد و مشکلات ارائه‌شده در جلسه بعدی کمیته کارشناسی شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی در نیمه نخست اسفندماه سال جاری مطرح و راهکارهای عملیاتی بر مبنای پیشنهادات کاربردی تشکل مربوطه اتخاذ شود.

گفتنی است؛ نشست میز فولاد، امروز به ریاست حمید زادبوم، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران و با حضور جمعی از نمایندگان انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برگزار شد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors