جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 19 بهمن 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

نشست بهارستانی‌ها با فعالان زنجیره فولاد برای اصلاح شیوه‌نامه

رئیس کمیته معدن کمیسیون صنایع و معادن مجلس از برگزاری نشست مشترک اعضای این کمیسیون و نمایندگان تشکل‌های زنجیره فولاد در عصر امروز خبر داد و گفت: این جلسه در ادامه بررسی شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد است و قرار است با همراهی انجمن‌های فولادی و نمایندگان وزارت صمت، ویرایش برخی مواد آن را بررسی کنیم.

به گزارش فولادبان؛ دوشنبه هفته گذشته که اردشیر سعدمحمدی، سرپرست جدید معاونت امور معادنی و صنایع معدنی وزارت صمت در هفتمین همایش سالانه استیل پرایس از این خبر داد که مهلتی 15 روز از مجلس شورای اسلامی برای اصلاح شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد گرفته است و البته چند روز قبل از آن نیز اسحاق جهانگیری در پاسخ به نامه وزیر کار از معاون اقتصادی رئیس‌جمهور خواسته بود که شیوه‌نامه فولادی اخیر دولت را به گونه‌ای که هیچ علامت منفی به بورس داده نشود، اصلاح کند.

در همین راستا هم روز گذشته سعدمحمدی با نمایندگان تعدادی از تشکل‌های مهم زنجیره فولاد نشستی را برای بررسی شرایط عرضه‌های فولادی برگزار کرد و البته براساس شنیده‌های ما ظاهرا تصمیم مهمی درباره تغییر بندهای مختلف شیوه‌نامه در این جلسه گرفته نشده یا حداقل حاضران جلسه تمایلی برای رسانه‌ای کردن تصمیمات اخذشده در آن نداشته‌اند.

اما آن‌طور که رئیس کمیته معدن کمیسیون صنایع و معادن مجلس به فولادبان خبر داده، امروز هم قرار است نشست دیگری بین اعضای این کمیسیون و نمایندگان تشکل‌های فولادی برگزار شود تا بهارستان‌نشین‌ها هم که طرح جداگانه‌ای برای مدیریت بازار فولاد کشور دارند، هم درباره طرح خود و هم درباره فرآیند عرضه و تقاضای محصولات فولادی در بورس کالا مطابق شیوه‌نامه دولت با فعالان صنعت فولاد رایزنی کنند.

الله‌‌وردی دهقانی در توضیح بیشتر درباره نشست امروز بعد از ظهر کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تشکل‌های صنفی زنجیره فولاد به خبرنگار ما گفت: این نشست در ادامه بررسی شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد است و قرار است با همراهی انجمن‌های فولادی و نمایندگان وزارت صمت، ویرایش برخی مواد آن را بررسی کنیم.

وی با انتقاد از برخی فشارها بر نمایندگان مجلس درباره بررسی جزئیات طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد ادامه داد: متاسفانه برخی افراد و نهادهای متصل به قدرت سعی دارند با اعمال فشار به نمایندگان مجلس، طرح فولادی مجلس را به سمت منافع خود بکشانند، اما تلاش اعضای کمیسیون صنایع این است که فقط منافع مردم و کشور در نظر گرفته شود.

رئیس کمیته معدن کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر این که اعضای این کمیسیون حتما به دنبال تبدیل طرح خود به قانون هستند، ادامه داد: از ابتدا تا انتهای زنجیره فولاد، تمایل دارند مصوبه دولت و طرح مجلس به نحوی پیش برود که منافع خود را تامین کنند و همین تامین منافع صنفی موجب اختلاف در تدوین شیوه‌نامه شده است، اما با ورود مجلس، طوفان خوابیده است، چون وقتی قانون مشخصی در این زمینه باشد، همه مسائل روشن خواهد بود.

دهقانی ادامه داد: وقتی قانونی برای مدیریت زنجیره فولاد نباشد، تضمینی برای درست اجرا شدن هیچ کاری نیست، ولی با جمع بندی مجلس و قانونی شدن طرح فولادی کمیسیون صنایع، در نهایت آیین‌نامه‌ای نوشته می‌شود که به صلاح صنعت و تولید و منافع ملی کشور است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره اهداف مجلس از تدوین طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد تاکید کرد: هدف مجلس از تدوین طرح فولادی این است که بازار فولاد کشور رونق بگیرد و اشتغالزایی در صنعت فولاد انجام شود، ما به دنبال این هستیم که قانون مدونی وجود داشته باشد که هیچ‌کس نتواند از آن تخطی کند؛ یعنی مجلس می‌خواهد تضمین کند که عرضه تمام محصولات زنجیره فولاد ابتدا برای مصرف‌کنندگان داخلی باشد و سپس مازاد آن صادرات باشد.

دهقانی در پایان تصریح کرد: وقتی تمام مواد اولیه و محصولات نهایی زنجیره فولاد در بورس کالا عرضه شود، دیگر بازار سیاه و ثانویه درست نمی‌شود و مازاد تولید در هر مرحله، چه سنگ آهن و گندله، چه شمش و چه محصولات فولادی با رعایت صرفه و صلاح کشور و با رعایت قوانین، می‌تواند صادر شود. البته هدف ما این است که حداکثر ارزش افزوده و بیشترین اشتغالزایی ممکن در زنجیره فولاد کشور ایجاد شود و شرایط بازار فولادی به پایداری برسد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors