جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 18 بهمن 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

کاهش محسوس قیمت مقاطع فولادی در روز رشد نسبی نرخ دلار

با وجود تدام وضعیت مبهم بازار ارز ایران پس از خودداری جو بایدن از هرگونه اظهار نظر درباره کشورمان در سخنرانی مربوط به سیاست خارجی خود و البته رشد نسبی قیمت دلار نقدی در معاملات امروز، قیمت مقاطع طویل فولادی بر اثر نبود تقاضا، کاهش نرخ‌های جهانی و تلاش خریداران مقاطع در معاملات هفته گذشته بورس کالا برای جذب مشتری جهت فروش خریدهای بورسی خود به شکلی محسوس روی ریل نزولی قرار گرفته است.

به گزارش فولادبان؛ بعد از سخنرانی روز گذشته رئیس‌جمهور جدید آمریکا درباره مسائل سیاست خارجی که البته با چند روز تاخیر انجام شد، با توجه به این که او در این سخنرانی از هر گونه اظهار نظر درباره ایران و برجام خودداری کرد، وضعیت مبهم بازار ارز در کشورمان ادامه یافته است.

به نحوی که امروز هم تا اینجای کار با وجود رشد 300 تومانی قیمت دلار نقدی در بازار آزاد نسبت به عصر پنجشنبه و رسیدن آن به رقم 24 هزار و 250 تومان و البته ثبات نرخ فروش اسکناس دلار در تابلوی صرفی ملی روی رقم 23 هزار و 750 تومان، نمی‌توان روند دقیقی را برای نوسانات ارزی در روزهای آتی پیش‌بینی کرد.

در این میان البته صحبت‌های سخنگوی کاخ سفید درباره این که توپ در زمین ایران است و پس از این که ایران به تعهداتش عمل کند، ما نیز به برجام بازخواهیم گشت و پس از آن می‌توانیم درباره مسائل دیگر هم به توافقات بلندمدت دست پیدا کنیم، نشان می‌دهد آمریکای دوره بایدن هم نمی‌خواهد این واقعیت را که ایالات متحده از برجام خارج شده و نخست همین کشور باید گام‌های لازم را برای بازگشت به برجام بردارد، درک کند.

طبیعتا ایرانی‌ها نیز در این شرایط به راحتی با کشوری که یک بار زیر قولشان زده‌اند، درباره سایر مسائل به گفت‌وگو نخواهند نشست و تمام این مسائل سبب کاهش خوش‌بینی‌های ارزی و افت احتمال تحقق وعده رئیس کل بانک مرکزی درباره دلار زیر 20 هزار تومانی می‌شود.

البته باید به این نکته توجه داشت که انتخابات ریاست جمهوری در ایران نزدیک است و با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی داخل کشور، شاید دولتمردان بایدن قصدی برای امتیاز دادن به تیم روحانی ندارند و می‌خواهند تا زمان مشخص شدن دولت بعدی ایران و نوع ریل‌گذاری سیاست خارجی آن دولت، همچنان شرایط را مبهم نگه دارند.

البته در آن صورت هم با توجه به این که یاران روحانی برای رای آوردن نامزد مد نظرشان به عدم رشد مجدد نرخ دلار نیاز دارند، بنابراین بعید است که در صورت عدم تشدید تحریم‌های ایران در ماه‌های آتی شاهد سیر صعودی شدیدی برای دلار باشیم؛ اما در مجموع تمام این صحبت‌ها گمانه‌زنی محافل سیاسی و اقتصادی است و هیچ چیزی را نمی‌توان در این زمینه به شکل حتمی پیش‌بینی کرد.

در بازار فولاد کشور اما امروز شاهد بالا رفتن سرعت کاهش قیمت مقاطع طویل فولادی بودیم و شنیده‌ها از بازار لوله و پروفیل هم از افت نسبی قیمت محصولات این حوزه حکایت دارد. علت اصلی این افت قیمت نیز طبیعتا آن است که با وجود مبهم بودن وضعیت ارز، تقاضای مصرفی در بازار آهن کشور پایین است و همین مساله دلیلی برای عقب‌نشینی سقف‌نشینان بازار مقاطع و پروفیل از قیمت‌های بالای خود و البته افزایش تخفیفات در میان بنگاه‌داران شده است.

نکته دیگر نیز این است که گزارشات بازار جهانی فولاد نیز عمدتا نزولی است و در آخرین گزارش هفته گذشته هم شاهد افت 8 دلاری قیمت بیلت CIS و رسیدن آن به رقم 538 دلار در هر تن بودیم و پیش از آن هم در یکی دیگر از گزارشات متال بولتن قیمت میلگرد CIS با افت محسوس 37.5 دلاری به نرخ متوسط 607.5 دلار در هر تن رسیده بود.

از طرفی دیگر چون نرخ‌های کشف‌شده معاملات روز چهارشنبه به میزان محسوسی از قیمت‌های کف بازار پایین‌تر بود، طبیعتا در این شرایط افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد توجیهی ندارد و خریداران مقاطع فولادی در معاملات هفته گذشته بورس نیز امروز و احتمالا در روزهای آتی به دنبال آن هستند که با کاهش قیمت مقاطع در این وضعیت رکودی، برای محصولات خریداری‌شده خود به صورتی که بازهم حاشیه سود خوبی برایشان باقی بماند، مشتری جذب کنند.

در هر صورت، هم‌اکنون (14:15 شنبه 18 بهمن) براساس قیمت‌های اعلامی درب کارخانه نوردکاران فولادی، شاهد کاهش 50 تا 300 تومانی نرخ بیشتر انواع میلگرد آجدار در بازار آزاد هستیم و البته عمده کاهش‌های شدید مربوط به شرکت‌هایی است که در روزهای گذشته قیمت‌های بالایی را برای میلگرد اعلام می‌کردند؛ محدوده قیمتی میلگرد 14 آجدار نیز در کانال 12 هزار و 200 تا 13 هزار و 150 تومان قرار گرفته است.

امروز عمده تولیدکنندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی نیز قیمت اجناس خود را با شیب تندی بین 50 تا 300 تومان کاهش داده‌اند و البته به صورت پراکنده ثبات نسبی و حتی رشد 100 تومانی در قیمت سایزهای مختلف نبشی و ناودانی شرکت‌های گوناگون مشاهده می‌شود.

در بازار تیرآهن نیز برخی تولیدکنندگان نرخ محصولات خود را ثابت نگه داشته‌اند، اما شرکت‌هایی مثل فولاد ظفر بناب هم قیمت‌هایشان را 200 تومان کاهش داده‌اند. شنیده‌های ما از بنگاه‌های تهران هم از رشد صفر تا 10 هزار تومانی نرخ هر شاخه از سایزهای پرمصرف تیرآهن ذوبی حکایت دارد.

همچنین در بازار لوله و پروفیل نیز بیشتر تولیدکنندگان محصولات این حوزه، نرخ‌هایشان را بین 100 تا 400 و بعضا تا 800 تومان کاهش داده‌اند تا شاهد عقب‌نشینی هرچه بیشتر سقف‌نشینان بازار لوله و پروفیل از قیمت‌های بالای هفته گذشته باشیم؛ محدوده قیمتی پروفیل با ضخامت 2 نیز در کانال 20 هزار و 900 تا 21 هزار و 700 تومان قرار گرفته است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors