جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 05 دی 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

شاخص CIS در متال بولتن سیاسی تعیین می‌شود/ آیا فولادسازان دنیا هم سنگ آهن 30 دلاری خریده‌اند؟

دبیر انجمن نوردکاران فولادی ایران با انتقاد شدید از در نظر گرفته شدن نرخ‌های منطقه‌ای CIS به عنوان تعیین قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی تاکید کرد: آیا فولادسازان جهان سنگ آهن مورد نیازشان را با نرخ تحت نظارت وزارت صمت در سال 98 با نرخی حدود 30 تا 32 دلار خریداری کرده‌اند؟ درحالی که هم‌اکنون قیمت سنگ آهن در جهان نزدیک 170 دلار در هر تن است و به همین دلیل قیمت جهانی فولاد هم بالا رفته است. شاخص نرخ‌های CIS در متال بولتن به نوعی با گرایشات سیاسی و تامین منافع تولیدکنندگان فولاد تعیین می‌شود و تداوم استفاده از مبنای CIS قطعا به بازار داخلی فولاد صدمه می‌زند.

به گزارش فولادبان؛ این روزها بازار فولاد ایران متاثر از قیمت‌های جهانی و قوانین داخلی، دچار آشفتگی شدیدی شده و با وجود این که به دلیل در نظر گرفتن قیمت‌های ماهانه منطقه CIS برای تعیین نرخ‌های پایه محصولات فولادی در بورس کالا به جای نرخ‌های هفتگی این منطقه در شیوه‌نامه جدید دولت، قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی بین 20 تا بعضا نزدیک 40 درصد با نرخ‌های جهانی فاصله گرفته است، اما اجرای همین شیوه‌نامه موجب رشد افسارگسیخته نرخ فولاد روی نوسانات بازار جهانی شده است. در این شرایط هم در صورت استمرار روند افزایشی بهای شمش و مقاطع فولادی در دنیا، انتظار می‌رود قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی ایران هم همچنان رو به رشد بگذارد و بیش از پیش خریداری این محصولات برای مصرف‌کنندگان نهایی کشورمان دشوارتر شود.

در این میان اما تورج امینی، دبیرانجمن نوردکاران فولادی ایران در گفت‌وگو با فولادبان با تاکید بر کاهش چشمگیر تقاضای واقعی برای مصرف محصولات فولادی در بازار داخلی در ماه‌های اخیر اظهار داشت: با وجود فرا رسیدن فصل سرما و تشدید محدودیت‌های کرونایی در کشور، تقاضای مصرفی در بازار مقاطع فولادی کاهش شدید پیدا کرده است، اما در چند هفته اخیر رشد شدید قیمت‌های جهانی بر بازار کشور به‌گونه‌ای تاثیر گذاشته است که اگر پیش از این میلگرد را با نرخ 10 هزار و 800 تومان می‌فروختیم، الان باید شمش را با قیمت پایه 10 هزار و 450 تومان خریداری کنیم.

وی همچنین از رشد شدید قیمت شمش‌های القایی در بازار آزاد در هفته‌های اخیر نیز گلایه کرد و گفت: چرا باید شمش‌ القایی که گواهینامه استاندارد ندارد و در تمام جهان استاندارد آن مورد ابهام است، با قیمت 9700 تومان به بازار آورده شود و با نرخ 11 هزار و 450 تومان به فروش برسد و نتیجه آن سود 1850 تومانی برای تولیدکنندگان آن باشد؟ مسلما این سود از سفره مصرف‌کننده نهایی هزینه می‌شود و این شرایط زندگی مردم را به مخاطره می‌اندازد.

امینی با انتقاد از برخی فعالان صنعت فولاد که از رشد قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی بر اثر افزایش نرخ‌‌های جهانی دفاع می‌کنند، ادامه داد: آیا فولادسازان جهان سنگ آهن مورد نیازشان را با نرخ تحت نظارت وزارت صمت در سال 98 با نرخی حدود 30 تا 32 دلار خریداری کرده‌اند؟ درحالی که هم‌اکنون قیمت سنگ آهن در جهان نزدیک 170 دلار در هر تن است. چطور تناسب قیمتی محصولات فولادی در کشور در زنجیره‌ای که 90 درصد هزینه‌های آن با محاسبات ریالی انجام می‌شود و فقط چند عامل در زنجیره فولاد هزینه ارزی دارد، با قیمت‌های جهانی و دلاری برقرار می‌شود و دولتمردان نرخ‌های منطقه‌ای CIS را مبنای محاسبات و تعیین‌کننده قیمت فولاد در کشور در نظر گرفته‌اند؟

دبیرانجمن نوردکاران فولادی ایران، شاخص نرخ‌های CIS در نشریه متال بولتن را تحت تاثیر سیاست‌های کشورهای خاور دور دانست و عنوان کرد: این شاخص به نوعی با گرایشات سیاسی و تامین منافع تولیدکنندگان فولاد تعیین می‌شود و نمی‌توانیم قیمت محصولات داخلی را بر حسب این نرخ‌ها تعیین کنیم و بنابراین تداوم استفاده از مبنای CIS قطعا به بازار داخلی فولاد صدمه می‌زند.

وی با انتقاد از تبعیت شیوه‌نامه جدید فولاد از شاخص قیمت‌های منطقه‌ای CIS ادامه داد: محصولات بسیاری از بنگاه‌های تولیدی کشور از مواد اولیه داخلی و با هزینه‌های ریالی تامین می‌شود، ماشین‌آلات، حمل‌ونقل، حقوق نیروهای انسانی و حتی انرژی از منابع داخلی است و حال چرا باید مبنای قیمت‌گذاری ما ضریب 80 نرخ‌های منطقه‌ای CIS باشد؟ ما 80 تا 90 درصد هزینه‌هایمان ریالی انجام می‌شود، اگر تولیدکنندگان دنیا با دلار کار می‌کنند، شرایط خودشان را دارند و ما شرایط خودمان را داریم و نباید از نرخ‌های جهانی تبعیت محض داشته باشیم.

امینی درباره تاثیر نرخ‌های جهانی فولاد بر بازار داخلی گفت: بعد از کمرنگ شدن کرونا در چین و آغاز فعالیت کارخانه‌های فولادی این کشور، کمبود سنگ آهن و کنسانتره در چین احساس شد و تقاضای مواد اولیه به یک باره افزایش یافت و قیمت پیشنهادی سنگ آهن در جهان در هفته گذشته حتی از 170 دلار در هر تن نیز فرا تر رفت؛ رقمی بسیار قابل ملاحظه که در هفت سال اخیر بی‌سابقه بوده است و به تبع آن، نرخ محصولات فولادی هم در دنیا گران شده است.

دبیر انجمن نوردکاران فولادی ایران ادامه داد: در این شرایط متولیان حوزه فولاد کشور هنگام تدوین شیوه‌نامه، افزایش قیمت مقاطع طویل را با تاثیرپذیری از دنیا تایید کردند، اما افزایش قیمت مواد اولیه را رد کردند و اکنون شرایط طوری است که مواد اولیه را با نرخ‌های پایین به برخی کشورها از جمله کویت صادر می‌کنیم، اما متاسفانه تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی به علت کمبود مواد اولیه با 20 تا 30 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.

وی در پایان استفاده از شاخص CIS در شیوه‌نامه اخیر دولت را با توجه به رشد شدید نرخ‌های جهانی فولاد به ضرر واحدهای پایین‌دستی زنجیره فولاد دانست و تاکید کرد: نوردکاران فولادی تلاش دارند تا در اصلاحات شیوه‌نامه اخیر، محاسبات قیمت‌ها به صورت ریالی انجام شود تا شاهد رشد شدید نرخ محصولات فولادی نباشیم، اما به نظر می‌رسد چون قدرت برخی دیگر از فعالان زنجیره فولاد برای اعمال قیمت دلاری و شاخص CIS بیشتر است، در این موضوع موفق نمی‌شویم.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors