جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 02 دی 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

راند چهارم مشت‌زنی فولادی‌ها و نوردکاران در رینگ وزارت صمت

چهارشنبه 28 آبان ماه بود که شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد از سوی محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی ریاست‌جهوری به عنوان دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای اجرا به وزرای صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و دارایی ابلاغ شد، اما پس از آن وزارت صمت با برگزاری جلسه‌های مشورتی با فعالان این صنعت سعی در تصمیم‌گیری درباره دستورالعمل اجرایی شیوه‌نامه را داشت و به همین جهت، کارگروه تخصصی فولاد را احیا کرد و راند چهارم جلسات اعضای این کارگروه نیز امروز به میزبانی داریوش اسماعیلی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت برگزار شد.

به گزارش فولادبان؛ با توجه به نقدهای متفاوتی که فعالان صنعت فولاد در روزهای اول ابلاغ شیوه‌نامه دولت برای ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد به بندهای 19گانه این شیوه‌نامه وارد کرده بودند، محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور تصمیم گرفت تا در دو جلسه با حضور اعضای زنجیره و وزیر صمت و برخی معاونان وی و ذینفعانی چون بورس کالا موارد اختلافی را به شور بگذارد و حرف‌های منتقدان را که بیشتر هم از فولادی‌ها بودند، از نزدیک در دفتر خود در پاستور بشنود و در مورد آنها نظر بدهد.

پس از برگزاری دو جلسه نهاوندیان با فولادی‌ها، بنا براین شد تا جلسات مشورتی برای تدوین آیین‌نامه اجرایی مربوط به این شیوه‌نامه با ریاست داریوش اسماعیلی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در ساختمان خیابان سمیه برگزار شود و نتایج آن به دفتر معاون اقتصادی برگشته و اگر لازم به اصلاح بندهایی از شیوه‌نامه بود، این اصلاحیه در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به تصویب برسد. در همین راستا نیز تا روز گذشته سه جلسه کارگروه تخصصی فولاد برای بررسی دستورالعمل اجرایی مربوط به شیوه‌نامه برگزار شده بود و امروز هم راند چهارم این جلسات در وزارت صمت برگزار شد.

در سه راند قبلی چه گذشت؟

سه‌شنبه هفته پیش بود که اولین جلسه کارگروه تخصصی مشورتی مورد مورد نظر پس از اینکه وزارت صمت به یک پیش‌نویس درباره آیین‌نامه اجرایی رسید، با حضور اعضای این کارگروه برگزار شد و در جلسه بعدی نیز که روز شنبه با حضور فعالان بخش خصوصی و جمعی از اعضای کارگروه فولاد در نوبت صبح به میزبانی داریوش اسماعیلی و در نوبت عصر به میزبانی خود علیرضا رزم‌حسینی به عنوان وزیر صمت برگزار شد، مقرر گردید تا 3 عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد به همراه 2 عضو انجمن نوردکاران و تعدادی از مدیران ارشد وزارت صمت کمیته‌ای کارشناسی را تشکیل دهند و درباره شیوه‌نامه دولت و آیین‌نامه اجرایی آن به بحث و تبادل نظر بپردازند.

بعد از آن هم عصر روز دوشنبه، تمام اعضای حقیقی و حقوقی کارگروه تخصصی فولاد یا نمایندگان آنها برای بار سوم دور هم جمع شدند تا مجددا به بررسی بندهای پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی شیوه‌نامه فولادی دولت بپردازند. شنیده‌های فولادبان حاکی از آن است که در جلسه دیروز نوردکاران تاکید کردند محصولاتی که قرار است در بورس کالا عرضه شود، باید از نظر کیفیت به تایید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده باشد و از این نظر، کار برای افزایش عرضه تولیدکنندگان شمش القایی در بورس کالا دشوار می‌شود. همچنین براساس شنیده‌های ما، ظاهرا در جلسه دیروز موضوع عرضه محصولات حوزه لوله و پروفیل در بورس کالا به طور کل منتفی شد.

راند چهارم به کجا ختم شد؟

صبح امروز هم راند چهارم بررسی این شیوه‌نامه با حضور اعضای کارگروه تخصصی مشورتی فولاد شامل جعفر سرقینی، نماینده ویژه وزیر صمت، مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت، باقری، معاون پایش و سیاست‌های اقتصادی معاونت اقتصادی رییس‌جمهور، زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صمت، وجیه‌الله جعفری، رییس هیات عامل سازمان ایمیدرو، قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت، تابش، رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، جهرمی، معاون نظارت و بازرسی بورس کالا به همراه نمایندگانی از دادستانی کل کشور، بازرسی کل کشور، سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات و البته بهادر احرامیان و وحید یعقوبی از طرف انجمن تولیدکنندگان فولاد و تورج امینی و مصطفی عبداللهی به نمایندگی از انجمن نوردکاران فولادی برگزار شد. البته امروز طهمورث جوانبخت نیز به عنوان نماینده فولاد مبارکه اصفهان در جلسه کارگروه تخصصی فولاد حضور داشت.

تورج امینی، دبیر انجمن نوردکاران فولادی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فولادبان در رابطه با جلسه چهارم کارگروه تخصصی فولاد توضیح داد که چون در جلسه روز گذشته بحث‌ها و تبادل نظرات درباره بند 12 شیوه‌نامه به پایان نرسیده بود، در جلسه امروز به ادامه بحث درباره ورود شمش‌های القایی به بورس کالا و مقدار عرضه‌های آتی محصولات فولادی در بورس انجام شد؛ چراکه به گفته این نوردکار، کارخانه‌های دارای کوره قوس الکتریکی در بورس عرضه ناموزون انجام می‌دهند و نوردکاران دچار کمبود مواد اولیه لازم برای تولید خود هستند که البته طبق صحبت‌های امینی، جهرمی به عنوان معاون نظارت و بازرسی بورس کالا هم در جلسه امروز از این موضوع دفاع کرد.

دبیر انجمن نوردکاران فولادی ایران در ادامه توضیحات خود درباره نتایج جلسه امروز گفت: جلساتی که تا به حال برای بررسی دستورالعمل اجرایی شیوه‌نامه برگزار شده، برای نهایی شدن تصمیم وزارتخانه کافی نبوده و قرار است تا دوشنبه هفته آینده جلسات دیگری برگزار شود تا درباره بندهای دیگر این شیوه‌نامه هم بحث و تبادل نظر صورت بگیرد و پس از برگزاری این جلسات، موضوع به مقامات دولتی ارجاع داده خواهد شد تا پس از تأیید نهاوندیان، دستورالعمل نهایی شیوه‌نامه دوباره به وزارت صمت بازگردد و توسط وزارتخانه ابلاغ شود.

امینی با تأکید بر اینکه جلسات بعدی کارگروه فولاد تا قبل از دوشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد، اضافه کرد: زمان برگزاری جلسه آینده متعاقبا اعلام خواهد شد، اما حتما این جلسات تا قبل از دوشنبه آینده برگزار خواهد شد تا جمع‌بندی نهایی آن قبل از عرضه‌های هفته بعدی در بورس کالا انجام شود و وزارت صمت به عنوان متولی اجرای شیوه‌نامه، پیشنهادات را به معاونت اقتصادی دولت برساند و در نهایت تغییرات لازم روی آن اعمال شود.

در نهایت، هنوز هم باید به اتاق‌های ساختمان خیابان سمیه چشم بدوزیم تا ببینیم آشی که چند انجمن و چندین متولی بازار فولاد آشپز آن هستند، در آخر شور می‌شود یا بی‌نمک و آیا این شیوه‌نامه کاری را به نفع صنعت فولاد و مصرف‌کنندگان نهایی محصولات فولادی پیش خواهد برد یا خیر؟ به هر حال، جلسات کارگروه تخصصی فولاد وزارت صمت برای بررسی شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد به راندهای طلایی کشیده شده است و هنوز مشت‌زنی‌های وسط رینگ تشکل‌های فولادی در آن ادامه دارد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors