جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 10 آذر 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

نودرکاران بیشترین خسارت را از عرضه تمام محصولات در بورس کالا می‌بینند

رییس هیات مدیره فولاد ظفر بناب با تاکید این که برخی نکات موجود در شیوه‌نامه دولت متناسب با شرایط همه تولیدکنندگان نیست، تصریح کرد: الزام همه تولیدکنندگان به فروش تمام محصولات در بورس کالاست، شرایط را برای نوردکاران که در پایین‌دست زنجیره هستند و مصرف‌کنندگان خرد دارند، پیچیده می‌کند؛ چراکه امکان دارد محصول آنها در هفته‌ای مشتری نداشته باشد و طبق مفاد این شیوه‌نامه باید با 5 درصد زیر قیمت در هفته آتی بفروشند که این برای تولیدکننده امکان‌پذیر نیست، چراکه واحدهای نوردی این مقدار سود ندارند که بتوانند با این درصد کمتر بفروشند.

امید ظفر

به گزارش فولادبان؛ بیش از ده روز از ابلاغ شیوه‌نامه جدید دولت برای ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد می‌گذرد و در این مدت حلقه‌های گوناگون زنجیره فولاد مخالفت‌ها و حمایت‌های متفاوتی را نسبت به این شیوه‌نامه انجام داده‌اند و بحث‌های داغی را در رسانه‌ها مطرح کرده‌اند. دست آخر نیز ظاهرا قرار شده است که حداقل تا یکی دو ماه آینده، تغییری در متن شیوه‌نامه پدید نیاید، اما تعیین نابهنگام قیمت شمش در معاملات فردای بورس کالا براساس شیوه‌نامه جدید، در حالی که براساس اعلام برخی مدیران دولتی قرار بود این اتفاق تا هفته آینده رخ ندهد، باعث آشفتگی امروز بازار آزاد آهن شد. به همین دلیل، همچنان ابهامات زیادی درباره شیوه‌نامه تازه دولت و نحوه اجرای آن باقیمانده است که سعی می‌کنیم در روزهای آینده آنها را از فعالان و کارشناسان حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد جویا شویم.

امید اسماعیل ظفر، عضو هیات‌مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ما شیوه‌نامه جدید دولت را دارای رویکرد مثبتی دانست و عنوان کرد: کلیات شیوه‌نامه ساماندهی زنجیره فولاد مورد حمایت نوردکاران قرار دارد، اما برخی مفاد آن نقاط مغفولی دارد که باید قبل از اجرا اصلاح شود.

رئیس هیات مدیره فولاد ظفر بناب ادامه داد: مهمترین شاخصه مثبت این شیوه‌نامه این است که از خام‌فروشی جلوگیری می‌کند و تمام واحدها را مکلف به عرضه در بورس کالا کرده است و این موضوع به متعادل‌سازی قیمت‌ها در بلندمدت کمک می‌کند.

وی البته با بیان این که برخی نکات موجود در شیوه‌نامه متناسب با شرایط همه تولیدکنندگان نیست، اظهار داشت: مهمترین نقطه ضعف این شیوه‌نامه الزام همه تولیدکنندگان به فروش تمام محصولات در بورس کالاست و این موضوع برای نوردکاران که در پایین‌دست زنجیره هستند و مصرف‌کنندگان خرد دارند، شرایط را کمی پیچیده می‌کند.

ظفر در این‌باره تصریح کرد: همه تولیدکنندگان زنجیره فولاد به‌جز حلقه آخر زنجیره، خودشان مصرف‌کننده هستند، اما نوردی‌ها در پایان این زنجیره قرار دارند و حلقه بعدی مصرف‌کننده نهایی است که توان حضور در بورس کالا را ندارند؛ از این رو، امکان دارد محصول آنها در هفته‌ای مشتری نداشته باشد و طبق مفاد این شیوه‌نامه باید با 5 درصد زیر قیمت در هفته آتی بفروشند که این برای تولیدکننده امکان‌پذیر نیست، چراکه واحدهای نوردی این مقدار سود ندارند که بتوانند با این درصد کمتر بفروشند.

عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران با اشاره به فعالیت سنتی بازاریان آهن کشور گفت: با توجه به پراکندگی و تنوع مصرف‌کنندگان محصولات نهایی، امکان اینکه تمام گریدها و محصولات فولادی به بورس کالا بیایند، وجود ندارد؛ چراکه زیرساخت بورس کالا و کل بازار آهن‌آلات برای چنین ساز و کاری بسترسازی نشده است.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح این بند از شیوه‌نامه عنوان کرد: بدون شک یا این بند باید اصلاح شود، یا حداقل شرایطی فراهم شود که باقیمانده عرضه محصولات فولادی یا مازاد آن به صورت مچینگ در بورس کالا فروخته شود تا فشارها از این ناحیه از روی دوش تولیدکنندگان برداشته شود.

رئیس هیات مدیره فولاد ظفر بناب به نحوه عرضه محصولات میانی زنجیره فولاد در شش ماه ابتدایی امسال در بورس کالا نیز اشاره کرد و گفت: در نیمه نخست سال جاری، هر تن شمش عرضه‌شده در بورس کالا، 20 تا 30 دلار بالاتر از نرخ جهانی بود و همین مساله باعث شد که نوردکاران به دلیل افزایش هزینه تامین مواد اولیه، بازارهای صادراتی در کشورهای همسایه را از دست بدهند. همچنین باید توجه داشت به دست آوردن بازارهای صادراتی آن هم در شرایط تحریمی، کمی زمان‌بر است و نوردکاران اگر در هفته‌ای مشتری داخلی نداشتند، به‌راحتی نمی‌توانند طی یک هفته بازارهای صادراتی را جایگزین بازار داخلی کنند.

ظفر همچنین با اشاره به طرح مجلس برای مدیریت بازار فولاد تاکید کرد: میان طرح مجلس و شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای فولاد وجه اشتراکات خوبی وجود دارد، اما در عمل، شیوه‌نامه دولت بیشتر مطلوب نظر واحدهای نوردی خواهد بود.

رییس هیات مدیره فولاد ظفر بناب در پایان ابراز امیدواری کرد که انجمن نوردکاران فولادی با پیگیری برای اصلاح ماده 8 شیوه‌نامه، بتوانند راهکار مناسب و تمهیدات ویژه‌ای را با همکاری دولت و مجلس ارائه دهند تا در آینده واحدهای تولیدی این حوزه با عرضه محصولات فولادی در بورس کالا با مشکل مواجه نشوند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors