گزارش ویژه فولادبان از ابرپروژه فولادی ایران+جزئیات

«فولادبان» از ابرپروژه فولادی ایران گزارش می‌دهد؛ ابر پروژه‌ای که «افزایش ۴۰ میلیون تن محصول در کل زنجیره فولاد» را هدف قرار داده است.

به گزارش خبرنگار فولادبان، «افزایش ۴۰ میلیون تن محصول در کل زنجیره فولاد» به عنوان یکی از ابرپروزه‌های مهم اقتصادی کشور در دستور کار دولتمردان با حمایت ویژه رئیس جمهور و معاون اول وی قرار گرفته است.

اخیرا جلسه پروژه‌های پیشران اقتصاد ملی به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار و به طور ویژه 48 ابرپروژه اقتصادی معرفی شده است که در صورت تحقق، درآمد سالانه 20 میلیارد دلاری برای کشور رقم خواهد زد.

در این راستا، ابرپروژه فولادی ایران در این جلسات مطرح و مورد تجزیه و تحلیل کارشناسان قرار گرفته؛ ابرپروژه‌ای که «افزایش ۴۰ میلیون تن محصول در کل زنجیره فولاد»  را هدف قرار داده است.

با این حال، خبر می‌رسد شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، مجتمع فولاد مبارکه، شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان به‌عنوان گروه پیشرانان پیشرفت ایران مسئولیت سرمایه‌گذاری در ابر پروژه فولادی ایران را به‌عهده دارند.

۱۱ میلیارد دلار صادرات سالانه، تولید ۵۴ میلیون تن محصول معدنی، فلزی و پتروپالایشی و ایجاد ۲۱ هزار شغل مستقیم و ۶۴ هزار شغل غیرمستقیم از جمله مزیت‌ها و ظرفیت‌های این پروژه‌های عظیم پس از بهره‌برداری خواهد بود.

اینکه چطور می‌توان به هدف «افزایش ۴۰ میلیون تن محصول در کل زنجیره فولاد» رسید؟ مهمترین پرسش فعالان بازار فولاد از دولتمردان با محوریت معاون اول رئیس جمهور است. به هر حال، باید منتظر ماند و دید ابر پروژه فولادی ایران در آینده با چه سرنوشتی روبه رو خواهد شد.

الان چقدر تولید فولاد میانی و نهایی است؟

زنجیره تولید فولاد اصطلاحا به فرآیند استخراج سنگ آهن از معادن تا تولید محصول نهایی (شمش، تیرآهن، ورق و…) گفته می‌شود و به طور کلی مراحل زنجیره تولید فولاد را می توان به 4 بخش معدن و استخراج سنگ آهن، فرآوری، فولادسازی و نورد تقسیم کرد و هرچقدر این زنجیره تکمیل تر باشد، سودآوری آن بیشتر است.

براساس آمارهای رسمی، میزان تولید فولاد میانی کشور در سال ۱۴۰۰ نزدیک به 28 میلیون تن و تولید محصولات فولادی کشور نزدیک به 20 میلون تن گزارش شده است. البته در دو ماهه اول امسال میزان تولید فولاد میانی کشور به 5.8 میلیون تن و تولید محصولات فولادی کشور حدود 3.7 میلیون تن بوده است.

از شمش، بیلت، بلوم و اسلب به عنوان محصولات میانی فولاد و میلگرد، نبشی، تیرآهن، ورق، ناودانی و قوطی به عنوان محصولات نهایی فولاد یاد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *