مزایای تفکیک بازرگانی از صنعت و معدن/ با وزارت بازرگانی بازار تنظیم می‌شود؟

دبیر کل انجمن سنگ آهن ایران با تأکید بر اینکه وظیفه اصلی دولت فرصت‌سازی برای کسب و کار است، گفت: تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت و معدن می‌تواند حجم کاری وزارتخانه را کاهش دهد.

سعید عسگرزاده در گفتگو با فولادبان ضمن موافقت با تفکیک دو وزارتخانه صنعت و بازرگانی از یکدیگر گفت: ادغام این دو وزارتخانه فایده خاصی در زمینه صنعت و بازرگانی به وجود نیاورد یعنی نه بدنه دولت متراکم شد و نه طول فرآیندها تغییر خاصی کرد. برنامه ولت از ادغام این دو وزارتخانه محقق نشد، بلکه همان ساختار قبلی در وزارتخانه جدید، به عنوان معاونت فعالیت خود را ادامه داد.

وی با اشاره به اینکه با ادغام دو وزارتخانه بخشنامه‌ها تغییر خاصی پیدا نکردند، افزود: با ادغام وزارتخانه‌های صنعت و معدن و بازرگانی، گره‌ای از کسب و کار صنعت و معدن باز نشد بنابراین بهتر است که یک وزارت تخصصی در حوزه بازرگانی و توسعه کسب و کار داشته باشیم تا بخش تولید بتواند به صورت حرفه‌ای به کار خود ادامه دهد.

دبیر کل انجمن سنگ آهن کشور تصریح کرد: دولت با ادغام کردن دو وزارتخانه صنعت و بازرگانی به اهدافی که در نظر داشت، نرسید و به دلیل حجم بالای فعالیت‌ها، فرآیند مدیریت را هم دچار خلل کرد و باید به حالتی که پیش از این در دولت وجود داشت، بازگردیم. البته، با این کار قرار نیست بخشی از وزارتخانه را جدا کنیم، بلکه باید دوباره به نقطه قبل بازگردیم و نشان می‌دهد که این تصمیم، تصمیم درستی نبوده است.

عسگرزاده درباره مسئله تنظیم بازار پس از تفکیک دو وزارتخانه صنعت و بازرگانی گفت: تنظیم بازار وظیفه حکمرانی به این معنی که دخالت مستقیم در بازار داشته باشد، نیست. بخشنامه‌های زیادی که حکمران در خصوص تنظیم بازار تولید می‌کند و بعضا با هم در تناقض هستند، منجر به این می‌شود که دولت نسبت به هر مسئله‌ای حساس شود و بازار را از طریق دخالت تنظیم کند. وظیفه اصلی دولت و حاکمیت ایجاد فرصت برای رشد و توسعه تولید، کسب و کار، اقتصاد و به طور کلی، بهبود فضای کسب و کار است.

وی همچنین اضافه کرد: البته یک بخش نظارتی هم در کنار وزارتخانه باشد، اما این بخش نظارتی برای کنترل کردن شرایط باید به وجود بیاید، نه برای اینکه دخالت در بازار داشته باشد و به طور مرتب، پیامدهای منفی آن را در نقاط مختلف کسب و کار ببینیم. به همین دلیل با تنظیم بازار به معنای دخالت در بازار که در حال حاضر، در ذهن دولت جا افتاده، مخالف هستم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *