بورس کالا ابزاری ضروری برای شفافیت بازار محصولات فولادی

دبیرکل انجمن سنگ آهن ایران با اشاره به اینکه بورس کالا به عنوان یک ابزار باید حفظ شود، گفت: باید شمار بورس‌های کالا افزایش یابد و درهر نقطه از کشور یکی از این بازارها و نهادها ایجاد شود و فضاهای قانونی -غیر انحصاری بتوانند یکسری از عرصه‌های حاکمیتی را با توجه به تخصصی و انحصاری بودن این نهاد معاملاتی در دست بگیرند.

سعید عسگرزاده در گفتگو با فولادبان ضمن تأکید بر عرضه تمام محصولات فولادی دربورس کالا گفت: بیشترین تمرکز سیاست‌های معدنی و صنعتی دولت برمحصولات زنجیره فولاد این است که در بورس کالا عرضه شود.

وی ادامه داد: بورس کالا بازاری است که قانون آن را به رسمیت شناخته است بنابراین ارائه هر طرح یا هر موضوع دیگری برای بازار محصولات فولادی، شخصی و فردی مطرح خواهد شد و احتمالا ایرادات زیادی به آن وارد خواهد شد.

این فعال معدنی تصریح کرد: ممکن است ایرادات زیادی به بورس کالا و نحوه عرضه محصولات فولادی در این بازار وارد باشد و یا حتی اگر بخواهیم ایرادات بورس را تک تک بازگو کنیم یقینا وجود دارد، اما واقعیت این است اگر بخواهیم نهاد دیگری را  جایگزین بورس کالا کنیم چگونه خواهیم توانست؟

عسگرزاده گفت: اگر بورس کالا تنها ابزار استنادی برای فعالیت‌های معاملاتی و قابل عرضه بازار باشد و بخواهیم این نهاد را حذف کنیم چگونه می‌توانیم با ابزارهای دیگر به شفافیت‌های معاملاتی برسیم و تحلیل‌های کارشناسی محور یا من دراوردی فعالان اقتصادی را مورد سنجش قرار دهیم و اعداد و ارقام ارائه شده بدون پشتوانه را در ترازوی اعتبار و ازمایش قراردهیم.

وی افزود: بورس کالا در حال حاضر تنها ابزار سنجش مااز بازار معاملاتی محصولات فولادی و دیگر کالاهای معدنی و صنعتی است و باید با تمام وجود از این یگانه ابزاردر بازارهای معاملاتی کالا و محصولات فولادی محافظت کنیم.

دبیرکل انجمن سنگ آهن ایران تأکید کرد: بورس کالا به عنوان یک ابزار نه تنها باید حفظ شود بلکه به عقیده ما باید شمار بورس‌های کالا افزایش یابد و درهر نقطه از کشور یکی از این بازارها و نهادها ایجاد شود و فضاهای قانونی – غیر انحصاری بتوانند یکسری از عرصه‌های حاکمیتی را با توجه به تخصصی و انحصاری بودن این نهاد معاملاتی در دست بگیرند.

عسکرزاده با اشاره به حضور نمایندگان بخش خصوصی در نهادهای قانونگذار دولتی تصریح کرد: بسیاری از مواقع نماینده بخش خصوصی از اتاق بازرگانی یا خانه معدن در بخش‌های قانونگزاری دولت حضور دارد اما چون نماینده بخش خصوصی بدون حق رای دراین نشست حضور دارد، حضور وی نمی‌تواند نقش حاکمیتی داشته باشد بنابراین اگر بخواهیم ابزارهای حاکمیتی را در بورس بار کنیم نه تنها باید بورس را حفظ کنیم بلکه باید  بورس دیگری هم ایجاد کنیم که به تعادل زنجیره فولاد کمک زیادی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *