بازاریابی زنجیره فولاد دچار مشکل است/ رد تضاد بین فولادی‌ها و نوردی‌ها

تحلیلگر ارشد بازارهای بین المللی سنگ آهن و فولاد گفت: بازاریابی ما به طور کامل و به گونه پایه ای ایراد دارد و تضاد منافع بین فولادی ها و نوردی ها اساس مسئله نیست.

کیوان جعفری طهرانی در گفتگو با فولادبان ضمن اشاره به تعارض منافع در میان تولیدکنندگان هر بخش از زنجیره فولادگفت: اساس مشکل در بازاریابی ما تضاد منافع بین بخش های مختلف معدن،فولاد و نورد نیست بلکه در هر کدام از این بخش ها بین فعالان تضادهایی موجود است.

وی در تشریح  تضاد فعالان هر بخش از زنجیره افزود: به طور مثال در حوزه شمش، برخی از تولیدکنندگان برای گسترده تر کردن بازار صادراتی خود قیمت فروش فیک و غیر واقعی را اعلام می کنند و در بازار نیز همین نرخ پخش می شود یعنی فرضا در برخی از مواقع نرخ 650 دلار را برای فروش خود ذکر می کنند در حالی که امکان فروش با قیمت های پایین تر وجود دارد و این موضوع باعث سردرگمی سایر تولید کنندگان ایرانی و حتی خریداران خارجی می شود.

این تحلیلگر ارشد بین المللی سنگ آهن و فولاد تصریح کرد: فراموش نکنیم گذشت تکنیک های قدیم بازاریابی دهه 90 میلادی که یک گروه نقش پلیس خوب و یک گروه نقش پلیس بد را بازی می کردند! متاسفم عرض کنم هنوز در دانشگاه ها و موسسات عالی ما به دانشجویان تکنیک های 25-30 سال پیش مارکتینگ را تدریس می کنند. بازاریابی جدید و مدرن بر اساس ایجاد هم افزایی در کلیه واحدهای عمودی در یک زنجیره تعریف می گردد در حالیکه هیچ تعارضی بین واحدهای هم عرض (افقی) از بالا زنجیره تا پایین وجود ندارد.

جعفری طهرانی با رد وجود تضاد بین بازارهای صادراتی حوزه فولاد و نورد تاکید کرد: بازارهای صادراتی هر بخش از زنجیره فولاد به صورت جدا از هم تعریف شده و قیمت محصولات هر بخش نیز متفاوت است.

وی با اشاره به سابقه اعتراض فولادی ها نسبت به  قیمت صادراتی میلگرد؛ افزود: ما در یک دوره زمانی، سابقه آنکه قیمت صادراتی میلگرد از نرخ صادراتی شمش کمی بالاتر و حتی هم قیمت باشد را داریم که همین امر باعث نگرانی فولادی ها شد و آنها به اینکه شمش را با قیمت پایین به نوردی ها می دهند و آنها نیز محصولاتشان را با نرخ پایین تری صادر می کنند؛معترض بودند.

این تحلیلگر ارشد بین المللی سنگ آهن و فولاد با بیان اینکه در شرایط کنونی بازار جهانی،بحث صادرات محصول نهایی مطرح نیست، تصریح کرد: صادرات محصولات معدنی، میانی و یا نیمه نهایی زنجیره فولاد بلااشکال بوده و در شرایط کنونی و رقابتی بازارهای بین المللی باید هر نوع محصولی که امکان صادرات دارد را صادر کرد تا سهم خود را از بازار داشته باشیم، البته با حفظ اولویت بندی از پایین زنجیره بطرف بالا.

جعفری طهرانی با اشاره به امکان وضع عوارض وارداتی برای شمش و محصولات نوردی در مقاطعی از زمان از سوی برخی کشورها نظیر تایلند، تایوان و یا ترکیه گفت: باید در نظر داشت که در شرایطی امکان دارد در تایوان و تایلند برای نورد عوارض وارداتی 25 تا 30 درصد و حتی در ترکیه برای واردات شمش نیز عوارض وضع شود (که چندین بار این اتفاق افتاده است) و در آن حالت صادرات محصول بالاتر در زنجیره مناسب تر است. در این شرایط نباید بگوییم فقط محصول نهایی صادر می کنیم در غیر اینصورت بازارهای بین المللی را از دست می دهیم که هم اکنون چنین شده است.

وی در پایان تاکید کرد: به نظر من با درنظر گرفتن شرایط داخلی و بازارهای جهانی، بخش های مختلف زنجیره فولاد می توانند بدون تضاد با یکدیگر به صادرات بپردازند و حتی برای یکدیگر نیز بازاریابی نمایند که اصطلاحا به آن «بازاریابی یکپارچه» (Integrated Marketing) می گویند که مشغول مطالعه و توسعه بر روی تکنیک های جدید این روش  مدرن «بازاریابی یکپارچه» هستم و بزودی نتیجه مطالعاتم را در عرصه بین المللی ارائه خواهم داد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *