اصلاح موقت قیمت سنگ آهن/ خط حمایتی 190 دلار است

تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی سنگ آهن و فولاد در تحلیل شرایط بازار سنگ آهن اصلاح قیمت اخیر را دیکته چین و موقتی دانست.

کیوان جعفری طهرانی در گفتگو با فولادبان درباره شرایط نوسانی بازار سنگ آهن گفت: اتفاقاتی که اخیرا پیش آمده، پیرو دستوراتی است که در واقع از ناحیه عالی‌ترین مقامات دولتی چین برای کنترل بازار فولاد و سایر کامودیتی‌ها صادر شده است که این اقدام تا حد بسیار بالایی موفقیت‌آمیز بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: روند کاهش قیمتی که در بازار شاهد آن هستیم به شکل دستوری است که از سوی دولت چین دیکته شده است و این اتفاق چندین بار در طول سال‌های گذشته سابقه داشته است، اما بازار مقاومتی را در این زمینه دارد و قیمت سنگ آهن بار دیگر به 190 دلار برگشته است.

این تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی سنگ آهن و فولاد با بیان اینکه خط حمایتی حال حاضر قیمت سنگ آهن 190 دلار است، افزود: دولت چین در حال فشار برای کاهش قیمت در تمامی کامودیتی‌هاست و به نوعی به موفقیت موقت هم رسیده، ولی در طول هفته‌های آتی این فنر فشرده شده قیمتی باز شده و دوباره روند افزایش قیمت را شاهد خواهیم بود؛ مگر اینکه سیاست‌های تنبیهی جدیدی توسط دولت چین وضع گردد و در این صورت، بازار به علت ترس بیشتر به طور موقت سقوط می‌کند.

جعفری طهرانی تاکید کرد: در بازارهای کشورهای دیگر به جز چین مانند ترکیه که حدود سه هفته از 10 ماه رمضان تا بعد از عید فطر درگیر فضای قرنطینه به خاطر شرایط حاد کرونایی بود، صنایع فولادی نیز در این مدت تعطیل بودند و پس از آن، بلافاصله روند افزایش قیمت را آغاز کرده است. همچنین در بازار هندوستان شاهد این هستیم که اکثر تولیدکننده‌های فولاد به روش قوس الکتریکی، به تولید آهن اسفنجی پایه گازی مشغول هستند که عملا به خاطر اختصاص خط تولید اکسیژن خود به بیمارستان‌ها، فعالیت‌های تولیدی آن‌ها موقتا کاهش پیدا کرده و یا حتی متوقف شده بود.

وی افزود: در اواخر هفته گذشته که شرایط پاندمی کرونا در هند بهتر شده بود، کارخانه‌های فولادی نیز به مدار تولید بازگشتند و روند افزایش قیمت محصولات فولادی در هندوستان مانند ترکیه و منطقه CIS شروع شد.

این تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی سنگ آهن و فولاد با اشاره به عدم تبعیت قیمت‌ها در منطقه CIS از کاهش قیمت‌های چین گفت: از این شرایط پیش آمده نتیجه خواهیم گرفت که درست است که چین نقش اساسی در بازار فولاد جهانی دارد و بارها با دیکته کردن درخواست‌هایش بازار را کنترل کرده، اما این کنترل در کوتاه‌مدت موفق خواهد بود و در بلند مدت، موفق نبوده و عرضه و تقاضا تعیین‌کننده نرخ‌ها در بازارجهانی است.

جعفری طهرانی تصریح کرد: اصلاح قیمتی که با فشار چین صورت گرفته، موقتی خواهد بود چراکه کشش بازار جهانی و نیاز فولاد که براساس گزارش انجمن جهانی فولاد در اواخر ماه آوریل این رقم حدود 102 میلیون تن تقاضای مازاد فولاد در سال 2021 است واین تقاضا برای سال 2022 میلادی 50.6 میلیون تن خواهد بود، باعث خواهد شد تا این روند کاهش قیمت‌ها تداوم نداشته باشد.

وی در پایان با تاکید بر تقاضای بالای فولاد در جهان گفت: تولید فولاد جهان در سال 2020 به خاطر پاندمی کرونا با محدودیت‌هایی همراه بود وکارخانه‌ها به میزان تمام ظرفیت تولید نداشتند که این شرایط یعنی وجود تقاضای 102 میلیون تنی در 2020 امسال به 50.6 میلیون خواهد رسید تا اینکه با تداوم بهبود شرایط تا پایان سال 2022 میلادی در بازارهای جهانی، شاهد یک تعادل قیمت در کنار عرضه و تقاضای فولاد در سال 2023 میلادی باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *