وضع عوارض 70 درصد با هدف ایجاد رانت مطرح می شود

عضو خانه معدن ایران و تولیدکننده مواد معدنی گفت: عوارض 70درصدی صنایع معدنی غیرکارشناسی وغیر منطقی تعیین شده است و هیچ دلیلی برای تعیین مبنای آن مشاهده نمی شود.

فرزانه معصومی در گفتگو با پایگاه خبری فولادبان با اعتراض شدید به افزایش عوارض صادراتی محصولات معدنی افزود:دراین  کشور باید منتظرهمه نوع اتفاقی بود، چرا برای صنایع معدنی عوارض  70 درصد درخواست می شود ؟ شاید 80 درصد هم می صرفید و شاید حتی رقم 70درصد پایین باشد بهتر بود اقای رزم حسینی در این مورد کارشناسانه تر برخورد می کرد تا کار پیش برود.

وی تصریح کرد: متاسفانه ما مردم مطالبه گری نیستیم و بسرعت با شرایط سازگار می شویم ، اگر همین الان ما را در آب بیاندازند آبشش در می اوریم و شنا می کنیم ویا حتی اگر به کویر یا جنگل برویم خودمان را با این شرایط وفق می دهیم ، چرا وزیر صمت عوارض 20درصدی رابه 45 درصد و بیشتر تغییر داد؟حالا هم که نامه افزایش عوارض داده اند.

این فعال معدنی ادامه داد : دولت هنوز اشرافی به نقش نظارتی خود ندارد و تصورمی کند شریک مال مردم ومالک این کشور است. در کشور موضوعی بنام بیت المال و سرانه ملی درتفکر دولت وجود ندارد و گویی با بازگشت به دهه های قبل به مفهوم ارباب رعیتی برگشته ایم .

معصومی گفت:دولت بجای اینکه افزایش درآمد هر بخش صنعت را در توسعه آن صنعت بکارگیرد تلاش می کند دردرآمد آن شریک شود و این شراکت با نام عوارض به خزانه دولت سرازیر می شود.  ما سالها انواع و اقسام عوارض را پرداخت می کنیم اما واقعا نمی دانیم این عوارض کجا می رود ، آیا صرف ساخت بیمارستان و مدرسه می شود؟  منابع آبی مناطق محروم ساخته می شود؟  یا راه و زیر ساختهای شهری ایجاد می شود؟  واقعا سوالم این است عوارض پرداختی صنایع در کجا به مصرف می رسد؟

وی افزود: عوارض 70درصدی صنایع معدنی غیرکارشناسی وغیر منطقی تعیین شده است و هیچ دلیلی برای تعیین مبنای آن مشاهده نمی شود آیا تعیین چنین عوارضی برای راهیابی مجدد اقای رزم حسینی در کابینه بعدی  یا ایجاد رانت برای یک بخش خاص است ؟ موضوعی که تقریبا تمام فعالین صنعتی به آن اذعان دارند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *