جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
عینک فولادی 10 بهمن 1400 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

واردات قراضه واحدهای بزرگ فولادی، راهکاری موثر برای تداوم فعالیت واحدهای کوچک القایی/ ورود فولادی‌های کوچک به طرح جامع فولاد کارشناسی نبود

دبیر انجمن سنگ آهن ایران با اشاره به کمبود قراضه و آهن اسفنجی برای القایی‌ها گفت: راهکار پیشنهادی برای استمرار فعالیت واحدهای کوچک فولادی این است که واحدهای بزرگ ملزم به تامین قراضه و مواد اولیه خود از خارج کشور شوند تا واحدهای کوچک بتوانند از حدود یک میلیون تن قراضه موجود در کشور استفاده کنند و باردیگر به مدار آهن قراضه بازگردند و مشکلاتشان حل شود.

سعید عسکرزاده در گفتگو با فولادبان افزود: هرگاه با کمبود یا مازاد کالا یا محصولی در بازار مواجه می‌شویم بلافاصله دولت برای مدیریت آن کالا یا محصول و بدون توجه به شرایط حاکم بر بازار، یک مصوبه و دستورالعمل جدید صادر می‌کند.

وی ادامه داد: اگر برای هراتفاق یک دستورالعمل و بخشنامه جدید داشته باشیم همین اتفاقی که سالیان سال افتاده و هیچ مشکلی حل نشده و تغییر مثبتی هم در بازار ایجاد نشده را به کرات مشاهده خواهیم کرد در حالیکه باید با یک روش صحیح، اصولی و کارشناسی فرآیندهای بازار را مدیریت کنیم.

این فعال معدنی تصریح کرد: سیاست‌های دولت باید بدون توجه به کمبود یا مازاد محصول برنامه‌ریزی شود به این دلیل که ممکن است در آینده نزدیک شرایط عمومی با ورود یک واحد به مدار تغییر کند.

عسکرزاده گلوگاه زنجیره فولاد را در بخش تولید آهن اسفنجی دانست و گفت: اشتباه بزرگی که دولت در دوره قبل کرد این بود که واحدهای کوچک تولیدی را در مدل تعادل و توازن طرح جامع فولاد وارد کرد موجب دو آسیب کلی به صنعت فولاد شد.

وی افزود: واحدهای کوچک اصلا قابل برنامه‌ریزی نیستند و نباید آنها در طرح جامع فولاد وارد می‌شدند زیرا واحدهای کوچک مارجین سودشان کم است و امکان دارد که یکباره در حاشیه زیان بیفتند و واحدها مجبور به تعطیلی یا توقف تولیدشان شوند لذا سیاست‌های دولت باید به‌‍ گونه ای تدوین شود که فعالیت یا تعطیلی واحدهای کوچک در این سیاست نقشی نداشته باشد.

دبیر انجمن سنگ آهن ادامه داد: نکته دیگر اینکه میزان مصرف داخلی با مدیریت صحیح واحدهای بزرگ قابل تامین است و نیازی نیست که دولت در امور داخلی و جزییات فعالیت واحدهای کوچک دخالت داشته باشد و از آنجا که واحدهای کوچک از نظر وزارت صمت وسازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) واحدهای تاثیرگذاری در تولید به شمار نمی‌آیند بنابراین حضور آنها در طرح جامع فولاد ضرورتی نداشت و بیشتر تولیدات فولادی کشور در واحدهای بزرگ است.

عسکرزاده تصریح کرد: واحدهای کوچک فولادی چه معادن و چه صنایع معدنی اما واحدهایی هستند که در منطقه و شهر خودشان جزو واحدهای بزرگ صنعتی به‌ حساب می‌آیند و اشتغال بیش از 100 تا 150 نفر را فراهم کرده‌اند و بطور غیر مستقیم اقتصاد آن شهرستان به واحد تولیدی گره‌خورده و اینکه گفته می‌شود اگر این واحدها متوقف شوند ایرادی نیست نباید به سادگی از کنار آن گذشت.

وی گفت: راهکار پیشنهادی من برای ادامه و استمرار فعالیت واحدهای کوچک این است که واحدهای بزرگ فولادی ملزم به تامین قراضه و مواد اولیه خود از خارج از کشور شوند تا واحدهای کوچک با کمبود مواد اولیه و قراضه مواجه نشوند.

این فعال معدنی افزود: به محض واردات قراضه برای فولاد مبارکه، بیش از یک میلیون تن قراضه داخل برای واحدهای کوچک آزاد خواهد شد و بخش عمده‌ای از واحدهای القایی که گرفتار کمبود قراضه بودند و برای تامین مواد اولیه به آهن اسفنجی پناه برده بودند به مدار آهن قراضه باز می‌گردند. از آنجا که طراحی کوره‌های القایی براساس قراضه است، مشکل واحدهای القایی کوچک حل و فصل خواهد شد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors