قیمت فولاد هر واحد مسکونی به 2 میلیون تومان در هر متر رسید/گرانی مسکن در پیش است

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: در یکسال گذشته قیمت پروژه های اقدام ملی بیش از یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار تومان بر روی هر متر مربع افزایش داشته اند.

فرشید پورحاجت در گفتگو با پایگاه خبری فولادبان درباره وضعیت قیمت مسکن با توجه به افزایش قیمت آهن و فولاد مصرفی در طرحهای عمرانی و ساخت و ساز افزود: اگر درهمین شرایط و همین مدار باشیم افزایش قیمت مسکن حتمی است وباید  شوربختانه اعلام کنم افزایش قیمت مسکن بسیار صعودی هم خواهد بود.

وی تصریح کرد: ما مصرف کننده محصولات فولادی و اهن الات هستیم اما مصرف کننده نهایی مردمند یعنی هرنوع مصالحی که  تولیدکننده مسکن خریداری می کند،نمی توان انتظار داشت تولید کننده مسکن کالاهای مرتبط با مسکن را گران بخرد و خود مسکن را دربازار ارزان بفروشد.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان ادامه داد: میزان دقیق افزایش قیمت مسکن بر اساس شاخص های تورم و طبق اعلام مرکز آمار ایران و بانک مرکزی قابل محاسبه است، اما بنظر می رسد این افزایش قیمت بیش از 5تا 10 درصد باشد.

پورحاجت گفت: در حال حاضر مسکنی که در کشور تولید می شود ، دو تیپ مختلف دارد که در یک نوع  آن مثل ساختمانهای شمال تهران ، اثرگذاری مصالح ساختمانی در قیمت تمام شده زیاد نمود ندارد و فاکتور اصلی نرخ گذاری قیمت زمین است، اما در برخی دیگر از طرحهای عمرانی مثل پروژه اقدام ملی قیمت مصالح ساختمانی نقش تعیین کننده ای در قیمت مسکن خواهد گذاشت.

وی افزود: بر اساس اعلام دولت قرار است 500 هزار واحد ساختمانی در پروژه اقدام ملی تولید و ساخته شود این طرح که در دو سال اخیر کلید خورده با افزایش 100درصدی قیمت محصولات آهن و فولاد مواجه شده است که قطعا بر قیمت نهایی آن بر روی بناهای ساختمانی اثرگذار خواهد بود.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان تصریح کرد: در یکسال گذشته قیمت پروژه های اقدام ملی افزایشی معادل یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار تومان بر روی هر متر مربع را شاهد بوده ایم که رقمی بزرگ است.

پورحاجت افزود: بین 60 تا 70 کیلو فولاد در هر متر مربع  از پروژه ها مصرف می شود که گاه این رقم در هنگام ساخت و ساز به 100 کیلو هم افزایش پیدا می کند و اگر سقف قیمتی فولاد درب کارخانه متری 20 هزار تومان باشد، فقط فولاد مصرفی در یک متر مربع بنا حدود دو میلیون تومان خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *