ایجاد ارزش افزوده در مواد معدنی ، نوسازی ناوگان معدنی اولویتهای دولت جدید در صنعت فولاد 

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: نوسازی تجهیزات معدنی و ایجاد ارزش افزوده در مواد معدنی و سنگ آهن هماتیتی از اقداماتی است که باید در دولت آینده برای افزایش تولید فولاد و دستیابی به تولید 55 میلیون تن تا چهار سال اینده اقدام شود.

سیف الله امیری در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری فولادبان افزود: طبق برنامه چشم انداز توسعه اقتصادی اجتماعی میزان تولید فولاد کشورتا افق 1404 باید به 55 میلیون تن برسد، بنابر این دولت آینده باید توجه ویژه ای به بحث اکتشاف مواد معدنی داشته باشد و فعالیتهای اکتشافی بزرگ انجام دهد.

وی ادامه داد: یک سری پهنه های معدنی غنی شناسایی شده اما این  کافی نیست و ما به کارهای اکتشافی بزرگ نیاز داریم، صنعت کشور بایستی به سمت اکتشافاتی برود که بتواند ارزش افزوده بالاتری را در مواد معدنی بویژه سنگ آهن هماتیتی ایجاد کند.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به اینکه ذخایر معدنی کشور تا 15 سال آینده جوابگوزاست، افزود: به علت تحریمها و نبود واردات ، ماشین الات معدنی ما بسیار کهنه شده است لذا ناوگان حمل و نقل فرسوده معادن کشور نیاز به تجهیزفوری دارد.

وی با تاکید بر اینکه ماشین الات و تجهیزات فرسوده ، روی راندمان تولید تاثیرمنفی دارد، افزود:هرچند وزیرصنعت مجوز واردات ماشین آلات معدنی را صادر کرده است ولی ورود ماشین آلات جدید باید به همراه تکنولوژی و دانش فنی باشد.

مدیرکل دفترصنایع معدنی وزارت صمت نیاز 100درصدی کشور به تجهیز ماشین الات معدنی را اساسی خواند و گفت: اگردرکشور این تکنولوژی وجود داشته باشد حتما از تولید داخل استفاده خواهد شد و چنانچه کیفیت آنها پایین باشد باید در جهت اصلاح کیفیت آن اقدام شود، به هرحال وزارت صنعت در پی استفاده از تولیدات و تجهیزات وطنی است اما اگر تولیدات داخل کشور وجود واقعی نداشته باشد نباید راه را بر نوسازی ماشین آلات بست.

امیری بااشاره به سیاستهای صادراتی محصولات فولادی افزود:دولت جدید باید در پی صادرات بیشتر و سهمیه بیشتر از بازارهای جهانی باشد وبتواند محصولات نهایی فولاد را به کشورهای دیگر صادر کند تا سهم بیشتری از این بازار را برای خود فراهم کند.

وی تصریح کرد : صنعت فولاد یکی از صنایعی است که بعد از پتروشیمی ارزآورترین و راهبردی ترین صنعت در کشور است بنابر این دولت جدید باید برای صنعت فولاد ، به تولیدکنندگان و حتی محصولات نهایی آن اهمیت زیادی قایل شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *