خوش خدمتی دقیقه 90 رزم حسینی به فولادی ها/وضع عوارض تنها رانت ها را افزایش می دهد

رئیس انجمن سنگ آهن ایران با اشاره به پیشنهاد وزارت صنعت برای وضع عوارض صادراتی مواد معدنی و محصولات فولادی گفت:سیاستهای نابجا و نا بهنگام دولتی موجب به هم ریختن کل زنجیره خواهد شد چون وضع عوارض هیچ کمکی به بازار داخل نمی کند.

مهرداداکبریان درگفتگو با پایگاه خبری فولادبان افزود:انجمن سنگ آهن ایران مدتها پیشنهادات و راهکارهای متعددی برای جایگزین کردن عوارض سنگ آهن مطرح کرد تا هم تنظیم بازار داخل و هم اهداف صادراتی محقق شود و همزمان ابتدای زنجیره فولاد یعنی بخش سنگ آهن و صنایع معدنی سرکوب نشوند.

وی تصریح کرد: با ارائه این راهکارها تصور می شد دولت قانع شده ولی متاسفانه در روزهای پایانی عمر خود با صدور بخشنامه اخذ عوارض گمرکی مشخص شد تمام پیشنهادات و فعالیتهای ما بی نتیجه بوده است و ما نتوانسته ایم کاری را که باید انجام دهیم انجام دهیم و تفکرات دولتی را عوض کنیم.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران تاکید کرد:  تصور می کنم این بخشنامه اجرایی نخواهد شد چون این نامه پنجم مرداد صادر شده است و در این نامه آقای رزم حسینی وزیر صنعت تلاش کرده خود را پیش یکسری از دوستان تبرئه کند و نوعی خوش خدمتی به آنها داشته باشد و از خود در قبال فعالیت های معدنی سلب مسئولیت کند.

اکبریان افزود: امیدواریم روند اجرایی و معقولانه بخشنامه در دولت جدید بررسی و مجددا کارشناسی شود زیرا دولت نمی تواند به بهانه تنظیم بازار تصمیمات ساختار شکنانه خود را درارتباط با واحدهایی که خودش روزی بانی بوجود آمدنشان بوده و شعار 55 میلیون تن تولید فولاد را تا چهارسال اینده مطرح کرده، اجرا کند.

وی تصریح کرد: سیاستهای نابجا و نا بهنگام دولتی موجب به هم ریختن کل زنجیره خواهد شد زیرا عوارض هیچ کمکی به بازار داخل نمی کند و فقط باعث سرکوب شدن بخش سنگ آهن و معدن درزنجیره می شود.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران ادامه داد: با صدور سیاستهای معدنی نابجا ، دولت رانت زیادی برای فولادی ها فراهم کرده تا جایی که بخش فولاد محصولات خود را معادل 100درصد قیمتهای جهانی به مصرف کننده عرضه می کند ولی معدنی ها ،  محصولاتشان معادل 40 درصد قیمت جهانی به فروش می رسد.

اکبریان در پاسخ به سوال فولادبان مبنی بر طرح موضوع عوارض معدنی از مدتها قبل در سیاستهای وزارت صنعت گفت : معمولا در این تصمیم گیریها نظرات کارشناسی ملاک نیست بلکه مسایل دیگرمطرح است مثلا اگر واحدی توان بیشتری در حاکمیت دارد و صدایش رساتر است در این تصمیم گیریها اعمال نفوذ می کند و چنانچه واحدی به لحاظ سیستماتیک و قدرت توان کمتری دارد نظراتش در محاق می ماند.

وی تاکید کرد: در این سیاست بازی و تصمیم گیریها، فولادیها نظر اصلی را داشتند و تیتر همه این چانه زنی ها عرضه سنگ آهن ،  کنسانتره و گندله با قیمت پایین تر است، بنابراین باید اذعان داشت سیاستگزار این بخشنامه ها، افرادی هستند که از بالابودن قیمت فولاد و کاهش قیمت صنایع معدنی منتفع می شوند.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران افزود: بزرگترین چالش در بخش معادن کشور سیاستگزاریهای قیمتی به نفع بخشی از زنجیره فولاد است اما سیاستگزاران باید بدانند اگر معدنی ها نتوانند محصولات خود را به قیمتی بفروشند که هزینه هایشان را پوشش دهد و یا سودی نداشته باشند نخواهند توانست طرحهای معدنی را در کشور توسعه دهند و آینده معادن کشور با علامت سوالی بزرگ مواجه خواهد شد.

اکبریان گفت: سیاستهای غلط و نابجای حاکمیتی سبب چاق شدن زنجیره میانی فولاد یعنی شمش شده و دو طرف زنجیره تولید فولاد یعنی بالادست که معدن و پایین دست که ورق ، پروفیل و محصولات فولادی است ، لاغرمانده است و زنجیره فولاد عوض اینکه حالت خطی داشته باشد تبدیل به دوک شده است.

گفتنی است وزارت صنعت ، معدن و تجارت پنجم مرداد در نامه ای به معاون اول رییس جمهور خواستار وضع تعرفه های صادراتی بر مواد معدنی شد  و هدف از صدور بخشنامه وضع عوارض را حمایت از تولید داخل و زنجیره ارزش بیان کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *