تحلیل S&P Global Platts از بازار جهانی فولاد/ اروپا؛ مقصد اصلی هند برای صادرات فولاد

شرکت S&P Global Platts در جدیدترین گزارش خود به بررسی بازارهای جهانی فولاد پرداخته و اعلام کرده است که اروپا بازار مقصد صادرات محصولات فولادی هند خواهد بود.
تحلیل بازار فولاد

به گزارش فولادبان؛ این گزارش بخشی از سری بررسی‌های تجارت جهانی فلزات توسط شرکت S&P Global Platts است که برخی از روندهای اصلی در بازارهای فولاد، سنگ‌آهن، زغال‌سنگ متالورژی، قراضه آهن و آلومینا را بررسی کرده است. S&P Global Platts همچنین بررسی کرده که در چند ماه آینده تغییرات عرضه و تقاضا و نوسانات قیمت‌ها چه تاثیری بر بازار فولاد خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، کمبود حاد کویل در اروپا و ایالات متحده منجر به افزایش قیمت فولاد به بالاترین سطح خود از سال 2008 و جلب توجه صادرات از کارخانه‌های آسیایی شده است و به نظر می‌رسد تا زمانی که تولید فولاد از نیمه دوم سال افزایش نیابد، وضعیت تغییر نخواهد کرد.

داده‌های S&P Global Platts نشان می‌دهد از ابتدای سال تاکنون قیمت کویل نورد گرم در منطقه غرب میانه آمریکا 33 درصد و در شمال اروپا 36.5 درصد افزایش یافته است. زمان تحویل در هر دو بازار به شدت به تأخیر افتاده است؛ به طوری که بسیاری از مشتریان در سه‌ماهه فعلی قادر به تأمین فولاد موردنیاز خود نیستند. ایالات متحده انتظار دارد که واردات فولاد از تابستان افزایش یابد که می‌تواند به کاهش تنش در عرضه کمک کند.

کویل نورد گرم

افزایش چشمگیر قیمت فولاد در ایالات متحده بیشتر ناشی از عرضه است زیرا خودروسازان با کمبود نیمه‌هادی درگیر هستند. در اروپا، تقاضای پایین‌دستی شدیدتر است، اما تولیدکنندگان بزرگی مانند ArcelorMittal زمان تحویل تا ماه اکتبر را ارائه داده‌اند. انتظار می‌رود قیمت‌های فولاد در اروپا و ایالات متحده در سه‌ماهه دوم سال 2021، همچنان روند صعودی داشته باشد و همچنین برنامه‌های واکسیناسیون کرونا به اقتصاد آن‌ها کمک می‌کند تا بهبود یابند.

کره جنوبی از تعرفه 25 درصدی واردات دولت ایالات متحده برای فولاد معاف است. ژاپن تحت تأثیر این تعرفه‌ها قرار دارد، اما با خودروسازان مستقر در ایالات متحده و سایر مشتریان فولاد، تماس طولانی‌مدت دارد. وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن پیش‌بینی کرده است که صادرات ژاپن در سال جاری حدود 21 درصد افزایش یابد و در سه‌ماهه دوم سال 2021، به کمتر از 7 میلیون تن برسد.

ادامه صادرات فولاد چین

چین امسال مشارکت خود را در بازار صادرات فولاد افزایش داده است زیرا تقاضا و بهبود قیمت در بازارهای خارج از این کشور باعث می‌شود فولاد چین دوباره رقابتی شود. صادرات محصولات فولادی نهایی این کشور طی ژانویه تا مارس با 24 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 17.682 میلیون تن رسیده است، اما طبق برآوردهای Platts Analytics باید از ماه مه به 4.5 میلیون تن در ماه برسد.

مؤسسه تحلیلی Platts Analytics همچنان پیش‌بینی می‌کند که صادرات محصولات فولادی نهایی چین در سال جاری به 65 میلیون تن برسد کهذ نسبت به سال قبل 11 میلیون تن یا 21 درصد افزایش خواهد داشت.

افزایش صادرات فولاد در ماه مارس در چین نیز می‌تواند ناشی از شتاب صادرکنندگان برای ارسال محصولات قبل از آوریل باشد، زمانی که انتظار می‌رفت چین برای کاهش صادرات و کاهش غیرمستقیم تولید فولاد، تخفیف صادرات فولاد را کاهش دهد یا حذف کند، اما با توجه به افزایش قیمت‌های بین‌المللی، حتی اگر کل تخفیف 13 درصدی صادرات حذف شود، صادرات فولاد چین ادامه خواهد یافت.

قیمت کویل نورد گرم چین از ابتدای سال تاکنون حدود 20 درصد افزایش یافته است. برنامه‌های کاهش تولید فولاد در شهر شمال شرقی تانگشان به دلایل زیست‌محیطی از رشد قیمت حمایت می‌کند. Platts Analytics در سال جاری انتظار کاهش چشمگیر تولید فولاد چین را ندارد زیرا کارخانه‌های سایر مناطق این کشور نرخ بهره‌برداری از ظرفیت خود را بالا می‌برند.

حاشیه سود کارخانه‌های فولاد چین در سال جاری تقویت شده است و در مورد میلگرد به بالاترین سطح دوساله رسیده است. حاشیه سود کویل نورد گرم چین با ثبت نرخ 147 دلار در 14 آوریل به بالاترین حد خود رسید. با کسب این سود، کارخانه‌ها تمایلی به کاهش تولید ندارند. Platts Analytics انتظار دارد با شروع اقدامات سختگیرانه پولی دولت چین، به‌ویژه در بخش املاک، تقاضای فولاد در نیمه دوم سال 2021، کاهش یابد. با این حال، همانطور که افزایش قیمت مسکن در نیمه اول سال 2021، نشان می‌دهد، آرام کردن بازار مسکن چین همچنان یک چالش است. 30 تا 35 درصد از کل مصرف فولاد در چین شامل بخش املاک است.

حاشیه سود چینی‌ها

هدف فولاد هند: اروپا

هند همچنان نقش بیشتری در تجارت بین‌المللی فولاد دارد. صادرات فولاد آن طی آوریل تا فوریه 49.5 درصد افزایش یافته و به 15.5 میلیون تن رسیده است. سال گذشته در زمانی که اقتصاد هند هنوز از بیماری همه‌گیری کرونا خارج نشده بود، حجم قابل توجهی فولاد به چین و ویتنام صادر کرد. امسال هند تا حد زیادی تمرکز خود را به اروپا تغییر داده است. قیمت کویل نورد گرم در شمال اروپا در حدود 65 دلار در هر تن بالاتر از قیمت کویل نورد گرم داخلی هند در اوایل ژانویه بود و از 12 آوریل این تفاوت قیمت به 300 دلار در هر تن رسید. هند در حال حاضر حدود 40،000 تن از سهمیه خود در اتحادیه اروپا فراتر رفته است اما امیدوار است با توجه به کمبود کویل در اروپا، صادرات فولاد ادامه پیدا کند.

کویل نورد گرم

مشکل این است که عرضه داخلی فولاد هند با چالش مواجه شده است زیرا قرار است عملیات‌های تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده در فولادسازان بزرگی چون JSW Steel، Tata Steel و Steel Authority of India Ltd انجام بگیرد.

این در حالی است که تولید فولاد این کشور در ماه مارس با 3.1 درصد کاهش، به 9.1 میلیون تن رسید.

به همین دلیل احتمالاً شاهد افزایش قیمت کویل نورد گرم هند در ماه‌های آوریل تا مه خواهیم بود یعنی قبل از شروع فصل آب‌وهوای موسمی که سبب کاهش فعالیت پایین‌دستی و کاهش تقاضای فولاد می‌شود. برخلاف همتایان خود در چین و ژاپن، تولیدکنندگان هندی در تلاشند تا هزینه‌های ورودی را برای مشتریان خود افزایش دهند.

به غیر از چین، تولید فولاد خام در کشورهای مهم پس از رفع محدودیت‌های کرونایی، به کندی حرکت کرده است. طبق اعلام انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد اروپا در ماه مارس 7.1 درصد، آمریکای شمالی 8.9 درصد و هند 8.6 درصد کاهش یافته است. در ایالات متحده، میزان استفاده از ظرفیت کارخانه‌های فولادی هنوز تنها حدود 77 درصد است، در حالی که در مارس سال گذشته قبل از شیوع کرونا 80 درصد بود.

ژاپن هم پیش‌بینی کرده است که تولید فولاد خام این کشور در سه‌ماهه دوم سال 2021، 23.24 میلیون تن باشد که در مقایسه با 23.67 میلیون تن در سه‌ماهه اول، اندکی کاهش خواهد داشت.

تولید فولاد از اواسط سال جاری به تدریج بهبود می‌یابد. تقاضا در اکثر کشورها هم به پشتوانه برنامه‌های محرک اقتصادی دولت‌ها تقویت می‌شود؛ اما تا زمانی که برنامه‌های واکسیناسیون به طور گسترده اجرا نشود، همچنان کرونا یک عامل منفی است. اقدامات محرک دولت بایدن در آمریکا می‌تواند تقاضا در ایالات متحده را برانگیزد، اما انتظار می‌رود کمبود نیمه‌هادی‌ها در بیشتر سال جاری ادامه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *