بازار در آرامش قرار دارد/ تورم، پیروز اقتصاد ایران

با اینکه ساز و کار برای اقتصاد تعریف شده، متأسفانه جریان تورم در بازار پیروز شده است. به عنوان مثال، با توجه به نرخ 25 هزار تومانی دلار نیمایی و پایین بودن نرخ صادراتی شمش، قیمت حال حاضر این محصول کاذب است، اما مردم به این اطمینان دارند که در نهایت تنظیم بازار تسلیم تورم می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد قزوین با اشاره به هیجان مردم برای خرید محصولات فولاد به دلیل افزایش قیمت دلار گفت: شرط آرامش بازار فولاد این است که بورس کالا و تولیدکنندگان مقررات تنظیم شده از سوی ستاد تنظیم بازار را رعایت کنند.

محمود اصفهانی در گفتگو با فولادبان در رابطه با شرایط بازار فولاد کشور گفت: پس از بالا رفتن نرخ اسکناس دلار، هیجانی در کشور به وجود آمد و در این میان، نرخ دلار هرات که نزدیک‌ترین قیمت را به اسکناس دلار دارد، نزدیک به 30 هزار تومان رسید. درست است که فولاد با دلار نیمایی قیمت‌گذاری می‌شود و در ظاهر، ربطی به اسکناس دلار ندارد، اما در واقعیت، اتفاقات دیگری رخ می‌دهد که به آن توجه خاصی نمی‌شود.

وی در ادامه این بحث تصریح کرد: در بازارچه‌های مرزی کشور به دلیل تحریم‌ها، بخش زیادی از تبادلات با اسکناس دلار صورت می‌گیرد. در این میان نحوه تبدیل دلاری که تولیدکنندگان و یا نمایندگان آن‌ها تبادل شده به دلار مورد نظر دولت بحث دیگری است، اما هر قدر نرخ اسکناس دلار بالاتر برود، این افراد در بازارچه‌های مرزی انتفاع بیشتری می‌برند و قطعا انتظار این افراد از بازار داخلی بالاتر می‌رود چون دلار را با نرخ بالاتری می‌گیرد.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد قزوین با اشاره به اینکه به صورت سنتی، هیجان بالا رفتن دلار در بازار وجود دارد، افزود: مردم ما به صورت تخصصی به بازار فولاد اشراف ندارند و نمی‌دانند چه ساز و کاری بر این بازار حاکم است؛ وقتی دلار گران می‌شود، در همه بازارها فعالیت‌ها افزایش می‌یابد تا از تورم عقب نمانند و وقتی این اتفاق می‌افتد، مردم از ترس اینکه قیمت محصولات فولادی به دنبال دلار بالا نرود، تصمیم می‌گیرند برای ساخت و ساز ماه‌های آینده خود، امروز پیش‌خرید کنند.

اصفهانی درباره افزایش تقاضا در بازار فولاد گفت: با پیش‌خریدهایی که در این دوره اتفاق می‌افتد، تقاضا در بازار تا چند ماه آینده پیش‌خور می‌شود و این مسئله به صورت مقطعی و موجی شکل، باعث افزایش تقاضا می‌شود. از طرف دیگر، فروش‌های حجم کوچک، نقدی و تحویل فوری هم در گران شدن قیمت محصولات فولادی اثرگذار هستند. افزایش قیمت دلار هیجانی به وجود می‌آورد که همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا تولیدکننده برای سود بیشتر قیمت را بالاتر می‌برد و مصرف‌کننده هم از ترس عقب ماندن از تورم و تجربه‌های گذشته تقاضا را افزایش می‌دهد.

وی تأکید کرد: با اینکه ساز و کار برای اقتصاد تعریف شده، متأسفانه جریان تورم در بازار پیروز شده است. به عنوان مثال، با توجه به نرخ 25 هزار تومانی دلار نیمایی و پایین بودن نرخ صادراتی شمش، قیمت حال حاضر این محصول کاذب است، اما مردم به این اطمینان دارند که در نهایت تنظیم بازار تسلیم تورم می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد قزوین ادامه داد: درست است که ستاد تنظیم بازار برای نرخ پایه محصولات سقف مجاز تعیین کرده است و نرخ‌های جهانی پایین است، اما اثرگذاری قیمت‌ها در بورس نیاز به زمان دارد. اگر بورس کالا از قوانین ستاد تنظیم بازار تمکین کند، قطعا قیمت‌ها در بورس باید کاهش شدیدی را داشته باشد، اما عملکرد منفی ستاد تنظیم بازار و همچنین، نقطه ضعف‌های وزارت صمت مردم را به این باور رسانده است که تورم در بازار ما پیروز است.

اصفهانی تصریح کرد: در چند روزی که محصولات فولادی در بورس کالا عرضه خواهند شد، اگر قیمت‌ها از مقررات ستاد تنظیم بازار تمکین کند، قطعا قیمت‌ها اصلاح خواهد داشت و از آنجا که قیمت‌های جهانی کاهش یافته است، اگر قیمت دلار نیمایی هم در همین محدوده باقی بماند، بازار فولاد محکوم به آرامش است هرچند، مردم به صورت سنتی بیشتر به تورم اطمینان دارند بنابراین، اگر مقررات ستاد تنظیم بازار رعایت شود و تولیدکنندگان قصد مهندسی عرضه نداشته باشند، بازار فولاد در چند هفته آینده به آرامش خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *