در گفتگو با فولادبان مطرح شد؛

کاهش ۴۰ درصدی قیمت فولاد جهانی در ماه‌های اخیر

دبیر انجمن سنگ أهن ایران گفت: در چند ماه اخیر در بازار جهانی فولاد، حدود ۴۰ درصد از بهای تمام محصولات زنجیره آهن و فولاد کاسته شده است که قطعا ارز حاصل از صادرات از میزان صادرات کاهش می‌یابد.

سعید عسکرزاده در گفتگو با فولادبان در رابطه با وضعیت صادرات فولاد بیان کرد: اینکه ما در مقطعی میزانی کالا صادر کرده و به همان مقدار دلار وارد کشور کردیم، در تاریخ دیگری همان مقدار کالا و یا بیشتر از آن صادر کردیم؛ اما به تناسب، میزان ارز حاصله افزایش پیدا نکرده هیچ ارتباطی به داخل ندارد.

وی در ادامه افزود: در واقع کاهش ارزش صادرات یه ویژه در صنعت فولاد به دو عامل بازارهای جهانی و هزینه‌های صادراتی ارتباط دارد. به طور مثال در چند ماه اخیر در بازار جهانی فولاد، حدود ۴۰ درصد از بهای تمام محصولات زنجیره آهن و فولاد کاسته شده است. در این راستا، قطعا ارز حاصل از صادرات از میزان صادرات کاهش می‌یابد.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران تاکید کرد: همچنین نباید فراموش کنیم که تحریم‌ها ارتباط مستقیمی با هزینه‌های صادرات دارند؛ چرا که هزینه‌های انتقال ارز و حمل دریایی به تناسب در موقعیت‌های مختلف در حال تغییر هستند. این موقعیت‌ها می‌توانند اثر مستقیم بر محصولات داشته باشد و وضعیت را از تناسب مورد نظر خارج کند.

به گفته عسکرزاده، در مقایسه‌های ارزش و میزان صادرات، تغییرات را باید حساب کرد که البته همیشه الزاما رو به کاهش نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بنگاه‌ها به شدت روی این موضوع حساس هستند و در نقاطی صادرات می‌کنند و حجم را بالاتر می‌برند، با بهبود وضعیت فشار آنها بر یک حوزه تغییر خواهد کرد. در واقع بنگاه‌ها به جای محاسبات اقتصادی به دنبال از دست ندادن فرصت‌ها هستند که با تغییر مصوبات و تسریع صادرات، می‌توان سود را در تمام بخش‌ها تقسیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *