گزارش فولادبان از شماره جدید نشریه متال بولتن؛

تداوم رشد قیمت سنگ آهن در بازار دریایی چین+دلایل

تازه ترین گزارش‌ از بازار جهانی فولاد از تداوم رشد قیمت سنگ آهن در بازار دریایی چین در پی سیاست‌های جدید این کشور حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، براساس جدیدترین شماره نشریه متال بولتن، قیمت سنگ آهن دریایی به دنبال رشد قیمت معاملات فیوچرز و سوآپ افزایش یافت. این رشد قیمت ناشی از سیاست‌های محرک بخش املاک چین بود که به طور مستقیم بر بازار سنگ آهن تاثیر می‌گذارد.

در این راستا، معاملات فیوچرز ماه سپتامبر برای سنگ آهن در بورس کالای دالیان نسبت به قیمت توافقی افزایش یافت و با قیمت 745.5 یوآن (105 دلار) به ازای هر تن انجام شدند.

همچنین معاملات ماه ژوئیه در بورس سنگاپور با رشد 1.1 دلاری قیمت به ازای هر تن در مقایسه با قیمت توافقی قبل، 103.9 دلار به ازای هر تن انجام شدند.

براساس گزارش یک خبرنگار، حدود 28 شهر چین سیاست‌هایی نظیر اجازه برداشت از صندوق‌های سرمایه برای پرداخت پیش‌پرداخت مسکن برای ثبات بازار املاک تا پایان ماه مه معرفی کردند.

علاوه بر این، در بازار زمزمه‌هایی شنیده شده است که دولت چین به دنبال راه‌هایی برای حمایت از بازار املاک در پی بهبود اقتصاد پس از سیاست‌های ناکام رونق این بخش  است.

در همین حال، نماینده یک فولادسازی در استان هونان بیان کرد: با پیش‌بینی سیاست‌های محرک و حمایت آنها از قیمت سنگ آهن در بازارهای فیوچرز و سوآپ، وضعیت بازار بهبود یافته است، البته این رونق پایدار نخواهد بود، زیرا اعلامیه رسمی تایید نشده است.

همچنین نماینده یک فولادسازی دیگر در استان هه‌بی اظهار داشت: به برخی از کارخانه‌های فولادی در شهرهای تانگ‌شان و چین هوانگ دائو در استان هه‌بی اعلام شده است که بخشی از فعالیت کوره بلند و زینتر در ماه زوئن را تعلیق کنند. وی چنین ادامه دارد که تاثیر این اعلامیه بر تقاضای سنگ آهن مشهود نخواهد بود، زیرا برخی از کارخانه‌های فولادی این مناطق در گذشته به دلیل کاهش حاشیه سود فولادسازی، بخشی از فعالیت‌های کوره بلند و زینتر خود را تعلیق کرده‌اند و بنابراین محدودیت‌های اعمال شده جدید تاثیر چشم‌گیری نخواهند داشت.

البته دیگر فعالان بازار هم گفتند: این محدودیت‌ها ممکن است از رشد قیمت‌ محصولات فولادی در چین حمایت کند که باعث رشد قیمت سنگ آهن خواهد شد.

شاخص سنگ‌آهن در بازار دریایی چین به شرح ذیل است:

فاین ۶۲ درصد، cfr چینگ‌دائو :  معادل 108.21 دلار به ازای هر تن، 2.58 دلار به ازای هر تن افزایش یافت.

فاین ۶۲ درصد کم آلومینیوم، cfr چینگ‌دائو: معادل 109.71 دلار به ازای هر تن، 3.16  دلار به ازای هر تن افزایش یافت.

فاین ۵۸ درصد، cfr چینگ‌دائو: معادل 98.01 دلار به ازای هر تن، 2.86 دلار به ازای هر تن افزایش یافت.

فاین ۶۵ درصد، مبدا برزیل، cfr چینگ‌دائو: معادل 119.9دلار به ازای هر تن، 2.40دلار به ازای هر تن نسبت به قبل افزایش یافت.

قیمت‌های بندری

در همین حال، فاین پیلبارا در استان شاندونگ و شهرهای تانگ‌شان و تیانجین در بازه قیمتی 812 تا 850 یوآن به ازای هر wmt معامله شد. این محصول در روز قبل در بازه قیمتی 790 تا 835 یوآن به ازای هر wmt معامله می‌شد.

آخرین آمار قیمت این محصول، معادل بازه قیمتی 106 تا 111 دلار به ازای هر تن در بازار دریایی است.

بورس کالای دالیان

همچنین پرمعامله ترین قرارداد فیوچرز ماه سپتامبر برای سنگ آهن با قیمت 759 یوآن به ازای هر تن منعقد شد که این نرخ در مقایسه با قیمت توافقی روز قبل، حاکی از افزایش 13.5 یوآنی قیمت به ازای هر تن است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *