سرپرست بانک مسکن اعلام کرد:

تامین مالی ساخت مسکن از طریق بورس

سرپرست بانک مسکن گفت: تامین مالی برای ساخت مسکن از طریق بورس برای کسانی که زمین دارند شیوه مناسبی است.

به گزارش فولادبان، علی عسکری، سرپرست بانک مسکن اظهارداشت: معمولا تامین مالی از طریق بازار سرمایه به روز است و از ابتدا و در طول طرح ساخت به موقع صورت می‌گیرد.

عسکری گفت: سرعت ساخت طرح نیز بدون تاخیر است و درگیر هزینه‌های اضافه نمی‌شود؛ مگر دستگاه‌هایی مانند شهرداری اختلالی در فرایند ساخت ایجاد کنند.

وی افزود: بانک مسکن تاکنون از طریق بازار سرمایه پنج طرح مسکن را تامین مالی، و ساخته و تحویل داده است.

عسکری تصریح کرد: بانک‌ها و بورس هر دو از روش تامین مالی از بازار سرمایه برای طرح‌ها استقبال می‌کنند و اگر در کشور متقاضیانی باشند که بخواهند از بازار سرمایه و از پول مردم برای طرح‌های مسکن، تامین مالی کنند می‌توانند از طریق شرکت‌های تامین سرمایه و با پرداخت کارمزدی به آنان اقدام نمایند.

سرپرست بانک مسکن توضیح داد: به طور مثال، اگر طرحی ۵۰۰ یا هزار میلیارد تومان نیاز مالی دارد، سازنده می‌تواند با یک شرکت تامین سرمایه مذاکره و آن شرکت نیز مراحل اجرایی و قانونی را با بورس هماهنگ کند تا تامین مالی از طریق مردم در بازار سرمایه انجام شود.

عسکری ادامه داد: بعد از این مراحل معمولا صندوق‌های زمین و ساختمان تشکیل و نرخ سود آن در بازار تعیین می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که چرا تامین سرمایه از بورس در طرح‌های مسکن عمومیت ندارد؟ گفت: کلا در اقتصاد ایران بازار سرمایه را به بازار بورس می‌شناسیم که تعدادی کارخانه سهامدار آن هستند.

عسکری افزود: اقتصاد ما در بازار بدهی خیلی کار نکرده تا از ابزار‌های مالی مانند صکوک، صندوق‌های زمین و ساختمان یا انواع ابزار استصناع در بازار سرمایه بتوانیم استفاده کنیم.

وی اظهارداشت: خیلی روش‌های تامین مالی در بازار سرمایه است که کشور‌های دیگر از آن استفاده می‌کنند. اگر چه در کشور ما خیلی متداول نشده، اما ابزار‌های آن وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *