یک کارشناس فولادی در گفتگو با فولادبان عنوان کرد:

کاهش قدرت صادرکنندگان، کفه ترازوی فولاد را به هم ریخت

یک کارشناس فولادی گفت: تعادل در کفه ترازوی زنجیره فولاد به هم خورده و تولیدکنندگان بالادستی و پایین‌دست زنجیره شرایط سختی را تجربه می‌کنند.

محمد قاسمی در گفتگو با فولادبان در رابطه با فروش فولاد با دلار نیمایی بیان کرد: زنجیره تولید فولاد به گونه‌ای طراحی شده که باید در همه مقاطع آن از بالادست تا پایین‌دست مانند شمش، میلگرد، گندله و کنسانتره صادرات انجام شود. در این شرایط، به دلیل مشکلاتی مانند قطعی آب و برق، اغلب واحدهای تولیدی با نیمی از ظرفیت خود کار می‌کنند که در این راستا، تنها راه کنترل درآمد و هزینه‌‌‌ها، توسعه صادرات و ورود به بازارهای خارجی است.

وی گفت: اگر قرار باشد درباره صادرات سخت‌‌‌گیری‌هایی مانند تعهدات بازگشت ارز به قیمت نیمایی اعمال شود، قدرت از صادرکنندگان و تولیدکنندگان سلب خواهد شد.

این کارشناس صنعت فولاد با اشاره به اینکه در حال حاضر بین ارز نیمایی مبادلاتی و ارز آزاد فاصله زیادی در بازار وجود دارد، گفت: اگر قرار باشد مبنای محاسبه قیمت تمام شده سنگ‌‌‌آهن را دلار نیمایی یا قیمت‌های محصولات پایین‌دست زنجیره مانند آهن‌‌‌اسفنجی تعیین کند، سنگ‌‌‌آهن که بالاترین محصول چرخه تولید فولاد است، سرکوب قیمتی خواهد داشت و مسلما این سیاست‌‌‌ها با هدف ظرفیت‌سازی انبوه درتولید و صنعت کاملا مغایر است.

به گفته قاسمی، باید بین قیمت‌های جهانی با قیمت تمام شده محصول تعادل برقرارکنیم؛ چرا که هزینه جاری بسیاری از واحدهای تولیدی و کارخانه‌‌‌ها با ارز آزاد تامین می‌شود.

وی در پایان اظهارداشت: تعادل در کفه ترازوی زنجیره فولاد به هم خورده و تولیدکنندگان بالادستی و پایین‌دست زنجیره شرایط سختی را تجربه می‌کنند، زیرا در سایه برخی تصمیمات دولت، قدرت صادرکنندگان کاهش پیدا کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *