گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن شنبه 13 خرداد؛ دود اختلاف دو وزارتخانه در چشم تولید/ تامین مالی گران‌تر شد

تازه ترین گزارش‌ها از بازار فولاد از دود اختلاف دو وزارت صمت و نیرو در چشم تولید حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار امروز با نرخ ۵1 هزار و 100 تومان در بازار معامله شد. این نرخ نسبت به آخرین روز هفته گذشته تغییر چندانی نداشت و بازارهای دیگر مانند فولاد را نیز در همین مسیر قرار داد.

در همین حال، با اینکه ایران از تورم دو رقمی رنج می‌برد اما ظاهرا دلار هم قدرت سابق را برای تاثیر گذاری ندارد. در این راستا، هرچند هنوز هم معاملات دلاری در جهان همچنان پر رونق است اما بررسی‌ها نشان می دهد نسبت به دو سال گذشته کاهش حدود ۱۸ درصدی داشته است. یکی از دلایل ثبات نرخ ارز در ایران به همکاری کشورمان با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بر می‌گردد.

اخیرا سه کشور ایران. امارات متحده عربی و عربستان سعودی اعلام کردند قرار است ائتلاف دریایی تشکیل دهند که این موضوع بر وضعیت تجارت کشورها تاثیر مستقیم دارد. وزیر خارجه عربستان هم به زودی به تهران سفر می‌کند و این موضوع دلیل دیگری برای ثبات بازارهاست. از سوی دیگر ایران به دنبال همکاری بلند مدت با برزیل است که بخشی از توافقات به بخش غذایی و بخشی دیگر به زنجیره فولاد مربوط می‌شود. آنطور که شواهد نشان می‌دهد، اگر‌ کشورهای دیگر تحریم را بهانه نکنند، توافقنامه‌هایی که با ایران به امضا می‌رسد، تاثیر‌ مثبتی در آینده اقتصاد ایران خواهد داشت.

البته در ایران مشکلات واحدهای تولیدی خصوصا فولاد دو چندان شده به طوری که از یکسو چالش‌ تامین برق و از سوی دیگر تامین سرمایه در گردش در شبکه بانکی با افزایش هزینه روبه‌رو شده است. در این میان، برخی مقامات وزارت صمت معتقدند برنامه ریزی توانیر را برای مدیریت مصرف برق قبول ندارند و وزارت نیرو نیز می‌گوید این بخشنامه لازم الاجراست. به نظر می‌رسد ادامه پیدا کردن این موضوع و اختلاف دو وزارتخانه به بخش تولید آسیب می‌زند و حتی ممکن است خاموشی برق صنایع را افزایش دهد.

همچنین در سال ۱۴۰۲ بهره تسهیلات بانک‌ها از ۱۸ درصد به ۲۳ درصد افزایش یافته و همین موضوع تامین مالی شرکت‌های نیازمند سرمایه در گردش را سخت‌تر‌ کرده است؛ به این دلیل که مدت بازپرداخت وام تغییری نکرده و‌ مبلغ اقساط بیشتر شده است. با این شرایط، ایران قبل از توافق با کشورهای دیگر با مسائل اقتصادی خود در داخل را رفع کند. افزایش هزینه تامین مالی و برق مهمترین چالش‌های این روزهای اقتصاد است.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی  بازار آهن در روز شنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثبات بود و شاهد افزایش ۳۰ تا ۱۰۰ تومانی قیمت هستیم.

در بازار نبشی و ناودانی شاهد ثبات قیمت ها هستیم.

در بازار تیرآهن در بخش کیلویی قیمت ها با ثبات اعلام شد، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای شاهد رشد ۱۰۰تا ۲۰۰ هزار تومانی قیمت ها هستیم.

در بازار پروفیل شاهد کاهش ۵۳۰ تومانی قیمت یک شرکت هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *