معاون امور معادن وزیر صمت اعلام کرد:

عامل اصلی غیر‌فعال ماندن ظرفیت معدنی، عدم اهلیت مشخص شد/ محدودیتی در حوزه ماشین‌آلات معدنی نداریم

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: موانعی که در دو سال گذشته در حوزه ماشین‌آلات داشتیم، اکنون برطرف شده است.

به گزارش فولادبان، رضا محتشمی‌پور اظهارداشت: محدودیت‌های جدی در بخش ماشین‌آلات اعمال شده بود که آن محدودیت و موانع برداشته شده است و امروز ما به جز یک محدودیتی که در بخش ماشین‌آلات دارای مشابه ساخت داخل داریم، محدودیت دیگری نداریم، یعنی در ماشین‌آلات فاقد ساخت داخل اساساً محدودیت (واردات) نداریم.

وی گفت: البته در ماشین‌آلات مستعمل و ساخت داخل نیز با تسهیلی که در مقررات شده، متناسب با تولید داخل اجازه واردات داده شده است و از طرف دیگر آمار‌های تولیدی نشان‌دهنده این است که ما سال گذشته بیش از 100 در صد تولید ماشین‌آلات معدنی و راهسازی داشتیم که از حیث تأمین در داخل نیز اتفاقات خوبی را شاهد بودیم.

محتشمی‌پور افزود: نتیجه این شد که در آمار‌های رسمی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی شاهد این بودیم که شاخص تورم تولیدکننده در بخش معدن روند منفی به خودش گرفت و هزینه معدنکاری در کشور علیرغم تورم جدی، تقریباً ثابت ماند.

وی درباره واگذاری معادن و مشکلات ناشی از واگذاری معادن به افراد غیر صلاحیت‌دار و رعایت اهلیت نیز  تصریح کرد: در سال گذشته اصلاحاتی در مقررات صلاحیت‌سنجی اتفاق افتاد که به لحاظ مالی اعداد به روز شد و به لحاظ فنی هم الزاماتی اضافه شد که جمع این‌ها قرار است این فرصت را به کشور بدهد که سطح استاندارد‌های معدنکاری و استاندارد‌های فعالیت معدنی را افزایش بدهیم.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: در بررسی‌هایی که انجام می‌دهیم، چه به لحاظ مالی و چه فنی، عامل اصلی غیر‌فعال بودن ظرفیت معدنی همین عدم اهلیت است که ان‌شاءالله بتوانیم با ارتقای استاندارد‌های ورود به فعالیت‌های معدنی در سال‌های آینده کمتر از این حیث با مشکل در بخش معدن مواجه باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *