گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن ‌پنج‌شنبه 21 اردیبهشت؛ ثبات نسبی قیمتها در معاملات پایان هفته بازار آهن

تازه ترین گزارش از بازار داخلی فولاد نشان می دهد نرخ دلار امروز هم نوسان داشت و روند نسبی صعودی را طی کرد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار امروز با نرخ ۵۲ هزار و ۶۰۰ تومان در بازار معامله شد که این رقم نسبت به روز گذشته رشد داشته اما این موضوع هنوز تاثیر خود را در بازار فلزات مانند فولاد نگذاشته است.

در همین حال، قیمت فولاد در داخل ایران حتی در برخی مقاطع کاهش هم داشته و یکی از دلایل آن افت قیمت آن در بازار جهانی برای فولاد ایران است. اکنون هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس بدون تغییر، با قیمت 480 دلار در هر تن و بیلت صادراتی ایران با کاهش 16 دلاری، با نرخ میانگین 469 دلار مبادله شد. علاوه بر این، بیلت صادراتی منطقه CIS بدون تغییر، با نرخ 534 دلار به ازای هر تن مبادله شد و اسلب صادراتی این منطقه بدون تغییر، به قیمت 560 دلار در هر تن به فروش رسید.

از سوی دیگر، در تحلیل‌های گذشته بارها تاکید شد که ایران به دنبال بازار صادراتی جدید است اما ظاهرا شرایط صادرات تغییر کرده، به طوری که گفته شده شرکتهای پتروشیمی و فولادی باید پس از تامین نیاز ارزی مابقی را به سامانه نیما تحویل دهند.

همچنین باید توجه داشت ایران ظرفیت تولید دارد اما زمانی که قصد اجرا دارد با مشکلات برق در تابستان و‌گاز در زمستان روبه‌رو می‌شود. اکنون همین موضوع باعث کاهش مصرف گندله شده و بر صادرات تاثیر گذاشته است.

همچنین صادرات انواع سنگ آهن کشور در ماه گذشته به 1.76 میلیون تن رسیده که بالاترین سطح تاریخ بوده و جهش ۶۲ درصدی نسبت به اسفند 1401 دارد. ارزش صادرات نیز بالغ بر 176 میلیون دلار بوده که یک رکورد است.

به هر حال، به نظر می‌رسد ایران با علاوه بر مشکل تحریم از تغییر سیاست‌گذاری و نبود ثبات در بخش تصمیم‌گیری رنج می‌برد و همین موضوع باعث نوسان در صادرات کشور می‌شود.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی  بازار آهن در روز پنج شنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثبات بود و فقط در یک شرکت 1500 تومان کاهش قیمت مشاهده می شود.

در همین حال، در بازار محصولات نبشی و ناودانی، قیمت محصولات اکثر شرکت‌ها بدون تغییر اعلام شد و در یک شرکت 200 تومان کاهش قیمت دیده میشود.

همچنن در بازار تیرآهن در بخش کیلویی قیمت محصولات ثابت باقی ماند، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای نوسان قیمت مشاهده می‌شود.

علاوه بر این، در بازار پروفیل شاهد ثبات قیمتی محصولات همه شرکت‌ها هستیم .

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *