گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن دوشنبه 14 فروردین؛ دلار و فولاد هم‌مسیر نشدند/ مسکن چین چه تاثیری بر بازار فلزات دارد؟

تازه ترین گزارش‌ها از بازار داخلی فولاد از حرکت خلاف جهت قیمت دلار و فولاد در بازار حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار که در روزهای گذشته صعودی بود و تا ۵۵ هزار تومان نیز بالا رفت، امروز ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان در بازار قیمت خورد و نسبت به روزهای گذشته کاهش را نشان می‌دهد اما برخلاف وضعیت بازار ارز کشور، قیمت برخی مقاطع در بازار فولاد با رشد مواجه شد.

در همین حال، این نوسان قیمت باعث افزایش تقاضا در برخی مقاطع خواهد شد. بررسی آمار معاملات بورس کالا نشان می‌دهد امروز برای ۳۰۰ هزار تن سنگ آهن کلوخه ۷۰۰ هزار تن تقاضا وجود داشت. همچنین کنسانتره سنگ آهن که ۳۲۰ هزار تن از حجم آن به تابلوی معاملات راه پیدا کرد، به میزان ۴۷۴ هزار تن تقاضا برای این محصول به ثبت رسید. این افزایش تقاضا به دلیل افزایش بیشتر قیمت مقاطع فولادی است و اگر نوسانات ارزی ادامه داشته باشد قیمت و تقاضای فولاد نیز دستخوش تغییر خواهد بود.

البته تغییر نرخ دلار در بورس کالا تا حدی بر تقاضای بورس کالا تاثیر داشته است به طوری که به بیلت و میلگرد به دلیل مازاد عرضه ارزانترین نرخ دلار یعنی ۳۴ هزار تومان را داشتند که این نرخ کشف شده از نرخ اعلامی مرکز مبادله ارزی ۷ درصد ارزانتر بوده و اختلاف آن با قیمت پایه ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان کمتر از ۲۰ درصد است.

در همین حال، از آنجایی که ورق گرم، آلومینیوم و می بین ۴۲ تا ۵۰ هزار تومان کشف قیمت شدند و نرخ پایه عموم محصولات ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بوده رقابت را در بورس کالا به شدت بالا برده که این موضوع از تظر برخی کارشناسان منجر به کاهش صادرات می‌شود و احتمالا کاهش ارزآوری و نوسان بیشتر در بازار را به وجود می‌آورد.

همچنین قیمت فولاد در بازار جهانی روند کاهشی داشته است به طوری که قیمت اسلب و بیلت صادراتی ایران فوب خلیج فارس کاهش قیمت را تجربه کردند. در همین حال، هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس، با قیمت 557 دلار و 50 سنت و هر تن بیلت صادراتی ایران، با نرخ میانگین 556 دلار مبادله شد. بیلت صادراتی منطقه CIS ، با نرخ 579 دلار به ازای هر تن مبادله شد در حالی که اسلب صادراتی این منطقه، به قیمت 650 دلار در هر تن به فروش رسید.

براساس آمار های موجود و نظریه کارشناسان، تقاضای فولاد در بازارهای جهانی رو به رشد خواهد بود که یکی از عوامل آن به جهش قیمت مسکن در چین بر می‌گردد. از سوی دیگر، خبر مشارکت چین با ایران بر سر ساخت مسکن‌های انبوه تقاضا و تولید را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ایران در این‌ زمینه باید اقداماتی را در نظر بگیر که با اجرای پروژه‌ مسکن در داخل بازار صادراتی را از دست ندهد. فروش مسکن در چین در دو سال گذشته کاهشی بوده و اکنون یکباره نزدیک به ۳۰ درصد رشد کرده که این موضوع بر کامودیتی‌ها مانند فولاد، سنگ آهن، مس و آلومینیوم تاثیر خواهد داشت.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز دوشنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها افزایشی بوده است و در شش شرکت از 200 تا 2400 تومان افزایش قیمت مشاهده می شود و در یک شرکت 4000 تومان کاهش قیمت دیده شد.

در همین حال، در بازار محصولات نبشی و ناودانی در دو شرکت از 2700 تا 5000 تومان کاهشی مشاهده شده است.

همچنین در بازار تیرآهن در بخش کیلویی قیمت محصولات خود با افزایش 200 تومانی اعلام شد، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای تلاطم قیمت مشاهده می‌شود.

علاوه بر این، در بازار پروفیل در اکثر شرکت‌ها شاهد افزایش قیمت بودیم و در سه شرکت از 2500 تا 2800 تومان افزایش پیدا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *