گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن دوشنبه 7 فروردین؛ متقاضیان منتظر قیمت‌های جدید فولاد هستند/ رکود مسکن عمیق‌تر‌ می‌شود

دلار امروز از نرخ ۵۰ هزار تومان عبور کرد اما دوباره به کانال ۴۹ هزار تومان برگشت و اکنون با نرخ ۴۹ هزار‌ و ۷۰۰ تومان در بازار معامله می‌شود.

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار از ابتدای امسال بر پایه ۵۰ هزار تومان کار خود را آغاز کرد اما دیروز و امروز در ابتدای معاملات عقب‌نشینی می‌کند و عصر همان روز دوباره وارد کانال ۴۰ هزار‌تومان می‌شود. نوسانات زیاد در بخش ارزی باعث‌ نوسان نرخ در سایر بازارها شده است. بازار فولاد بر خلاف سال گذشته که تقاضای زیادی خصوصا در زمستان را ثبت کرد اکنون با رکود تقاضا همراه شده و در بازار آزاد این موضوع قابل مشاهده است.

در بازار میلگرد تا این لحظه قیمت اکثر شرکت ها ثابت بوده است. در بازار تیرآهن در بخش کیلویی ثبات قیمت اعلام شد، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای قیمت ها اعلام نشده است. علاوه بر این، در بازار نبشی و ناودانی تا این لحظه قیمتی از هیچ شرکتی اعلام نشده است. همچنین در بازار پروفیل تا این لحظه قیمت محصولات از سوی هیچ شرکتی اعلام نشده است. دلیل قیمت ندادن شرکتها افرایش هزینه تمام شده تولید بوده و احتمالا رشد قیمت در این بازار اتفاق خواهد افتاد.

معاملات بورس کالا بر خلاف بازار آزاد در برخی ممصولات تقاضا همچنان بالاست و روند معاملات نیز نشان می‌دهد برای ۱۵۲ هزار و ۵۰ تن شمش بلوم، ۲۲۹ هزار و ۷۱۰ تن تقاضا وجود داشت.ضمن اینکه، ۲۰ هزار تن تختال C به دلیل نبود تقاضا لازم از تابلوی معاملات حذف شد.

کاهش تقاضا به دو دلیل مهم بر می‌گردد که یکی به بالا بودن تقاضا در زمستان و دپوی محصولات مورد نیاز و دیگری محاسبه قیمت تمام شده و اعلام قیمتهای جدید است.

با این تفاسیر قیمت هر متر مربع مسکن در طرح نهضت ملی افزایش زیادی خواهد داشت و بعید است قیمت یک‌ واحد آپارتمان کمتر از یک میلیارد تومان باشد. در نتیجه مسکن به رکود بیشتری دچار می‌شود و به تبع آن مصالح ساختمانی که مهمترین آنها سیمان و فولاد هستند با مشکل همراه خواهند شد.

البته خطر‌قطعی برق صنایع هم وجود دارد که باید دید دولت در این زمینه چه تدبیری می‌اندیشد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *