گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن یکشنبه 28 اسفند؛ فولاد در رکود ماند/ با اعصابی فولادی سراغ سالی با رویکرد فولادی می‌رویم

در حالی که فولاد امسال ارزآوری زیادی برای کشور داشت، قیمت‌گذاری‌ دستوری باعث کاهش صادرات شد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، امروز دلار دوباره وارد مدار ۴۷ هزار تومان شد و با قیمت ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار معامله شد، این در حالی است که در روز گذشته بر مدار ۴۶ هزار تومان و ابتدای سال ۲۶ هزار تومان قیمت داشت.

از سوی دیگر، از روز گذشته بانک مرکزی ایران بارها خبر از بیانیه ارزی خود داد و بالاخره امروز منتشر شد که متن آن حکایت از ارتباط ایران با کشورهای عربستان و سعودی و همچنین افزایش واردات ارز درهم به کشور است. همچنین در این بیانیه گفته شده بانک مرکزی در تعطیلات هم مشغول فعالیت است و تعطیل نخواهد بود.

نوسانات نرخ ارز خصوصا در فصل زمستان باعث گرم شدن بازار شد. در برخی بازارها نیز ابتدا رشد تقاضا اتفاق افتاد اما به دلیل کاهش نرخ ارز به عنوان محرک قیمت، دیگر آنطور که انتظار می‌رفت، نرخ‌ها افت نکرد که به این پدیده چسبندگی قیمت گفته می‌شود. نکته قابل توجه بعدی اینجاست هر بار که نرخ ارز قله جدید را فتح کرده، در آینده‌ای قابل دسترس دوباره به همان کانال بازگشته است و به نظر می‌رسد صف مقابل صرافی‌ها به همین علت باشد.

در همین حال، بازار فولاد هم به تبع از بازار ارز نوسانات زیادی را تجربه کرد. هرچند امسال فولاد وضعیت مطلوبی نداشت پروژه‌های اندک عمرانی از یک سو و نوسانات نرخ ارز از سوی دیگر باعث رشد قیمت و رکود در این بازار شد.

البته حدود ۲۰ ماه از فعالیت دولت می‌گذرد و هنوز حتی نیمی از پروژه نهضت ملی مسکن اجرا نشده و بعید است در سال آینده نیز اتفاق خاصی بیفتد. افزایش قیمت مسکن، تامین مالی را برای خریداران سخت خواهد کرد و در واقع بازیگر جدید به سختی وارد این بازار می‌شود. از آنجایی که ۲۵ درصد یک ساختمان را سیمان و فولاد تشکیل می‌دهد رکود بخش ساختمان اثر زیادی بر بازار سیمان و فولاد خواهد گذاشت.

به هر حال، در سالی که گذشت، بسیاری از فعالان صنعت فولاد نیز نسبت به قیمت گذاری دستوری در بورس کالا انتقاد کردند و چندین بار شاهد تغییر فرمول بودیم تا اینکه نهایتا رییس سازمان بورس اعلام مرد به دنبال ساختاری جدید هستیم که قیمت گذاری در بخش‌های مختلف را کنار بگذاریم. خلاصه امسال را با اعصابی فولادی پشت سر گذاشتیم و امیدواریم رویکرد سال آینده فولادی‌تر باشد.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز دوشنبه نشان می دهد میلگرد تا این لحظه قیمت همه شرکت ها ثابت بوده .

در همین حال، در بازار محصولات نبشی و ناودانی در همه شرکت ها ثابت بوده است .

همچنین در بازار تیرآهن محصولات بدون تغییر اعلام شد و در بخش شاخه ایی هم ثبات قیمت دیده میشود.

علاوه بر این، در بازار پروفیل تمامی قیمت ها ثابت اعلام شد..

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *