مدیرعامل شرکت مرکزی سنگ آهن ایران در گفتگو با فولادبان مطرح کرد:

صدای جدید در حوزه‌های معدنی به صدا درآمد/ هشدار نسبت به عواقب سقوط قیمت‌ها در بازار جهانی

مدیر عامل شرکت مرکزی سنگ آهن ایران گفت: با مصوبه جدید در حقوق دولتی و حق انتفاع مواجه شدیم که صدای جدید در حوزه‌های معدنی به صدا درآمد. وقتی نهاد‌های دولتی درگیر عملیات شده و از برخی سیاست گذاری‌ها غافل می‌شوند، مشکل به وجود می‌آید.

مجتبی حمیدیان در گفتگو با فولادبان با اشاره به مشکلات متعدد در بخش معادن، اظهار داشت: متاسفانه در این حوزه متولی اصلی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت مرکزی سنگ آهن ایران گفت: قوانین بسیار پراکنده در حوزه معدن و معدن کاری داریم که هیچ یک در راستای توجه و صیانت از حقوق بخش معادن نوشته نشده است و متاسفانه زمانی که در مورد اکتشافات صحبت می کنیم، بحران خوراک به خوبی حس می شود.

وی افزود: نمی‌شود که تمامی قوانین یک جانبه نوشته شود و اگر حقوق دولتی معادن افزایش یابد، قطعا معادن کوچک با معضلات بسیاری مواجه خواهند شد. البته مجموعه های بزرگتر در برهه‌ای با مشکلات عدیده ای روبرو می شوند.

حمیدیان بیان کرد: مساله بعدی موضوع قانونگذاری است به طوری که با مصوبه جدید در حقوق دولتی و حق انتفاع مواجه شدیم که صدای جدید در حوزه‌های معدنی به صدا درآمد. وقتی نهاد‌های دولتی درگیر عملیات شده و از برخی سیاست گذاری‌ها غافل می‌شوند مشکل به وجود می‌آید.

رئیس شرکت سنگ آهن مرکزی ایران با بیان اینکه کلونی‌های مختلف قوانینی را تصویب می‌کنند، تصریح کرد: در قانون جهش دانش بنیان مصوب شده سرمایه گذاری شرکت‌های بزرگ در بخش دانش بنیان سقف معافیت مالیاتی داشته باشد اما در موضوع ذاتی فعالیت‌های معدنی یعنی موضوع اکتشاف یک قانون نصفه هم نداریم.

وی افزود: باید نگاهی که در همه لایه‌های کشور در حوزه معادن است که معدن یک موضوع یک طرفه است و فقط سود می‌دهد و تامین منابع برای کشور می‌کند؛ اصلاح شود، زیرا امروز همه معادن دوطرفه شده اند و باید در این بخش سرمایه گذاری شود. هنوز که هنوز است، اصلاح این ذهنیت نیاز به کار در لایه‌های مدیریتی کشور دارد.

رئیس شرکت سنگ آهن مرکزی ایران گفت: چیزی که در یک سال گذشته طعمش را چشیدایم، سقوط قیمت‌های فولادی و آهن و در سطح دنیا بود که زنگ خطر کوچکی است. در این راستا، اگر واقعاً تصمیمات جدی در لایه‌های بالادستی شرکت‌ها که بازو‌های معدنکاری هستند، نگیریم در اصل موضوعات معدنی با رقابت‌هایی که در منطقه رخ می‌دهد، دچار چالش‌های جدی می‌شویم.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *