در گفتگو با فولادبان ابراز شد؛

روایت یک کارشناس از یکی از عوامل مهم گرانفروشی فولاد/ صنعت فولاد در رده صنایع استراتژیک کشور قرار دارد

یک کارشناس فولادی معتقد است که در شرایط فعلی عرضه فولاد و محصولات فولادی در بورس کالا حتی بالاتر از نیاز بازار داخلی، مانع تنظیم تقاضا برای گرانفروشی فولاد است؛ کما اینکه در سال‌های گذشته بارها شاهد مدیریت عرضه فولاد و گرانفروشی آن در بازار داخلی بودیم.

علی یاری در گفتگو با فولادبان در خصوص چالش‌های فولادسازان و راهکارهای رفع آن اظهار کرد: صنعت فولاد در رده صنایع استراتژیک کشور قرار دارد که از اثرگذاری بالایی بر اقتصاد برخوردار است. این صنعت سهم بسزایی از تولید ناخالص داخلی را بر عهده دارد، موقعیت‌های شغلی متعددی ایجاد کرده و با توجه به صادرات قابل‌توجه آن، می‌توان گفت نقش مهمی در ارزآوری کشور دارد.

وی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در ماه‌های ابتدایی سال جاری اقدام به وضع عوارض صادراتی روی فروش خارجی محصولات بخش معدن و صنایع معدنی کرد. نکته قابل توجه اینکه این سیاست در حوزه فولاد و محصولات فولادی و در زمان طلایی صادرات اجرا شد.

این کارشناس فولادی با اشاره به عواقب وضع عوارض صادراتی برای فولادسازان گفت: چنین عملکردی، زمینه از دست رفتن بازارهای فروش خارجی را فراهم کرد. علاوه بر این، اعتبار فروش تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی به ‌دلیل بدقولی و تغییر در شرایط فروش آنها از بین رفت، این در حالی است که اعتبار، مهم‌ترین لازمه حضور یک تولیدکننده در بازار جهانی است و نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن گذشت.

یاری تصریح کرد: حمایت از تولید داخلی و اعطای امتیازاتی مانند منابع ارزان انرژی و مواد اولیه به صنعتگران با هدف رونق تولید و همچنین حمایت از مصرف‌کنندگان نهایی اجرایی می‌شود. با این ‌وجود، در حال حاضر سود حاصل از چنین اقداماتی تنها به جیب تولیدکنندگان در حلقه‌های بالادستی این زنجیره می‌رود.

وی معتقد است که در چنین شرایطی عرضه فولاد و محصولات فولادی در بورس کالا حتی بالاتر از نیاز بازار داخلی، مانع تنظیم تقاضا برای گرانفروشی فولاد است؛ کما اینکه در سال‌های گذشته بارها شاهد مدیریت عرضه فولاد و گرانفروشی آن در بازار داخلی بودیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *