گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن دوشنبه 22 اسفند؛ حرکت خلاف جهت دلار و فولاد/ سایه سیاست بر اقتصاد فولاد گسترده می‌شود

تازه ترین گزارش‌ها از بازار داخلی فولاد از حرکت خلاف جهت دلار و فولاد در بازار حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، نرخ دلار در بازار آزاد امروز نسبت به دیروز کمی افزایش داشت و دوباره به کانال ۴۴ هزار تومان رسید. در آخرین معاملات روز گذشته نرخ دلار ۴۲ هزار تومان بود. برخی کارشناسان بر این باورند اختلاف اظهار نظر مقامات ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان باعث کاهش و افزایش نرخ ارز در بازار شده است اما کارشناسان بانک مرکزی می‌گویند دیروز حجم عرضه ارز در مرکز مبادلات ارزی باعث کاهش قیمت شده بود و امروز تقاضا افزایش بیشتری داشته که رشد قیمت را به دنبال داشته است. البته نوسانات نرخ ارز در بازارهای دیگر نیز نوسان ایجاد کرده و باعث کاهش قیمت در برخی مقاطع فولادی شده است.

با این حال، در بازار جهانی نیز روند تقاضا همچنان صعودی است و شواهد نشان می دهد برخی تصمیمات سیاسی بر بازار فولاد تاثیر گذار خواهد بود، به این دلیل که رئیس جمهور چین که به تازگی در سمت خود ابقا شد، قرار است به زودی با پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار کند؛ دو کشوری که در زمینه فولاد نقش مهمی در بازار جهانی ایفا می‌کنند.

در این میان، هرچند روسیه پیش تر صادرات گاز طبیعی به اروپا را محدود اعلام کرد، اما در واکنش به تحریم‌های غرب در ماه جاری به طور موقت تولید نفت خود را کاهش می‌دهد. برخی کارشناسان بر این باورند که پوتین می تواند صادرات فلزات مهمی مانند آلومینیوم و پالادیوم را به سلاح تبدیل کند.

البته گفته می شود تولید پالادیوم روسیه که در دستگاه هایی استفاده می شود که انتشار گازهای گلخانه ای از خودروها را محدود می کند، حدود یک چهارم عرضه جهانی را تشکیل می دهد. روسیه همچنین متهم شده است که با محاصره بنادر دریای سیاه اوکراین در چند ماه اول جنگ و هدف قرار دادن زیرساخت‌های کشاورزی و اختلال در عرضه غلات به بازارهای جهانی، عرضه جهانی مواد غذایی را تسلیحاتی کرده است. نقش روسیه در صنعت انرژی هسته ای جهانی نیز زیر ذره بین است. این کشور صادرکننده کلیدی سوخت هسته‌ای است و بخش هسته‌ای آن تاکنون عمدتاً از تحریم‌های غرب فرار کرده است.

در عین حال، با اینکه گفته می‌شود تقاضا در ایران به دلیل محدودیت صادراتی بالاست اما امروز خبرهای جدیدی از رینگ صادراتی بورس کالا شنیده و اعلام شد: یک شرکت داخلی برای نخستین بار ۳۰ هزار تن آهن اسفنجی بریکت را راهی تالار صادراتی بورس کالا می کند. این شرکت هر کیلوگرم آهن اسفنجی بریکت را به قیمت پایه ۱۵ هزار و ۲۶۰ تومان روی تابلو کیش می برد. این عرضه به صورت عمده روز ۲۲ اسفند (امروز) انجام می‌شود. مکان تحویل به صورت Exwork* و تاریخ تحویل ۱۰ اردیبهشت سال ۱۴۰۲ است.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز دوشنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثابت بوده است و در یک شرکت 4300 تومان کاهش قیمت مشاهده شد.

در همین حال، در بازار محصولات نبشی و ناودانی در همه شرکت ها ثابت بوده است .

همچنین در بازار تیرآهن محصولات بخش کیلویی با 4300 تومان کاهش اعلام شد و شرکت ذوب آهن در بخش شاخه ایی از 100هزار تومان تا یک میلیون تومان افزایش قیمت اعلام شده است.

علاوه بر این، در بازار پروفیل در اکثر بخش ها شاهد ثبات قیمت بودیم و در یک شرکت 300 تومان کاهش مشاهده شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *