گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن یکشنبه ۲1 اسفند؛ تاثیر رکود مسکن بر بازار فولاد/ دلار 44 هزار تومانی با بازار چه می‌کند؟

تازه ترین گزارش‌ها از بازار داخلی فولاد از تاثیر رکود مسکن بر بازار فولاد حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، قیمت دلار امروز بر پایه 43 هزار تومان معاملات خود را آغاز کرد و حوالی ظهر به بیش از 45 هزار تومان رسید اما دوباره وارد کانال پایین تر شد و اکنون با قیمت 44 هزار تومان عرضه می‌شود که این موضوع باعث نوسان قیمت فولاد در برخی مقاطع شده است.

در همین حال، این نوسان قیمت در بازارهای جهانی نیز مشاهده می‌شود که به نظر می‌رسد بخشی از آن به دلیل افزایش نرخ مواد اولیه باشد. در این راستا، سنگ آهن که این روزها سوار بر اسب گرانی شده، باعث افزایش هزینه تمام شده کالاها شده است.

آمارها بیانگر آن است که بهای این محصول در آستانه 130 دلاری شدن قرار دارد و 95/129 دلار قیمت خورد. این موضوع بر فولاد چین تاثیر می‌گذارد و از آنجایی که چشم بادامی‌ها بزرگترین تولید کننده فولاد جهان هستند، بر بازارهای دیگر نیز اثر می‌گذارند.

در بازار کنسانتره چین هم تقاضا همچنان ثابت است. برهمین اساس، برخی کارشناسان بر این باورند بازرسی های دوره ای ایمنی و محیط زیستی از معادن چین سبب شده تا روند تولید تا حدی کند شود و این موضوع از سطوح فعلی قیمت ها حمایت کند.

همچنین در بورس کالای ایران نیز تقاضا کمی کاسته شده اما نزدیک به میزان عرضه شده تقاضا وجود دارد. به طور مثال، در معاملات امروز برای 17 هزار تن ورق گالوانیزه خودرو در دسترس مشتریان قرار گرفت و 94 درصد آن، یعنی 16 ‌هزار و 50 تن به فروش رسید. از سوی دیگر، برای ۱۷ هزار تن ورق گالوانیزه خودرو، ۱۶ ‌هزار و ۵۰ تن تقاضا وجود داشت. همچنین ورق گرم که ۵ هزار تن از حجم آن به تابلوی معاملات راه پیدا کرد، به میزان ۲۰۰ تن تقاضا برای این محصول به ثبت رسید.علاوه بر این، ۱۷ ‌هزار تن تقاضا از سوی مشتریان برای آهن اسفنجی بریکت ثبت شد که ۷ ‌هزار تن از حجم عرضه این محصول بیشتر بود.

در عین حال، در بخش دیگر بازار ایران نیز وضعیت همچنان نوسانی است. در این راستا، هرچند برخی تحلیلگران بر این باورند توافق ایران و عربستان سعودی صادرات بخش معدن را افزایش خواهد داد و احتمالا به سال 94 باز می‌گردیم و دوباره بیش از 80 میلیون دلار ارزآوری نصیب کشور خواهد شد اما برای دستیابی به این هدف راه طولانی در پیش است. البته عمده صادرات ایران به عربستان تا سال 94 (زمان قطع ارتباط دو کشور) مربوط به زنجیره فولاد بوده و باید دید چه سیاستی پیش روی دو کشور است.

در بخش مسکن نیز به دلیل نوسانات نرخ ارز معاملات کاهش یافته است که این موضوع بیانگر کاهش سرمایه گذاری در این بخش را به دنبال خواهد داشت. از آنجایی که 25 درصد مصالح ساختمانی را فولاد تشکیل می‌دهد، رکود در این بخش به معنای رکود در بخش فولاد نیز خواهد بود.

 

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز یکشنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثابت بوده است و در یک شرکت 3200 تومان کاهش قیمت مشاهده میشود و در یک شرکت 1000 تومان افزایش قیمت دیده شد.

در همین حال، در بازار محصولات نبشی و ناودانی در همه شرکت ها تا این لحظه ثابت بوده است .

همچنین در بازار تیرآهن حصولات خود را ثابت اعلام کرد و شرکت ذوب آهن در بخش شاخه ایی از 200 تا 1100 هزار تومان کاهش قیمت اعلام شده است.

علاوه بر این، در بازار پروفیل در اکثر بخش ها شاهد ثبات قیمت بودیم و در یک شرکت 100 تومان کاهش پیدا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *