گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن شنبه 20 اسفند؛ شوک چینی به بازار/ سقوط آزاد دلار ادامه دارد

گزارش‌ها از بازار داخلی فولاد از شوک چینی به بازار و تداوم سقوط آزاد دلار حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، بعد از اعلام توافق ایران و عربستان و خبرهایی در مورد بهبود چرخه درهم در اقتصاد ایران، نرخ دلار در بازار آزاد از دیروز تاکنون سقوط زیادی را تجربه کرده به طوری که در این ساعت کانال‌های مجازی، دلار فردایی را روی کانال 45 هزار تومان مبادله می کنند.

در این میان، با توجه به دستورالعمل بورس کالا و ایجاد دامنه نامتقارن معاملات بورس هم سیگنال کاهشی به بازار می دهد تا جمع این دو سبب کاهش بیش از پیش قیمت‌ها در بازار فولاد شود.

البته بسیاری از کارشناسان معتقدند همان میزان که دلار به این سرعت پایین رفت، امکان بازگشت هم دارد، چون این کاهش براساس مولفه های اصلی اقتصاد نبوده و بر وجه روانی بازار بیشتر اثرگذار بوده است.

در ادامه سری به بازار جهانی زدیم. در این راستا، قیمت‌های جهانی اگرچه در مورد شمش و اسلب ایران صعودی بوده اما با توجه به اصلاح اهداف اقتصادی در دولت چین، بازار جهانی محتاط تر حرکت می کند.

از سوی دیگر، افزایش نرخ بهره در آمریکا فشار بر روی کامودیتی‌ها را بیشتر و سرمایه را از این بخش گریزان خواهد کرد. در مجموع این عوامل نشان می دهد از این مسیر هم عامل محرکی برای رشد قیمت‌های فولاد وجود ندارد.

علاوه بر این، نگاهی به معاملات امروز بورس کالا هم نشان می دهد: امروز شنبه بیستم اسفند ماه ۱۴۰۱، از ۷۰۵ هزار و ۲۲۷ تن محصول فولادی در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا، ۴۴۴ هزار و ۶۹۹ تن یعنی معادل ۶۳ درصد محصولات به معامله رسیدند. در این راستا، ۴ ‌هزار و ۲۹۲ تن میلگرد کلاف در دسترس مشتریان قرار گرفت و ۰٫۵ درصد آن، یعنی ۲۵ ‌تن به فروش رسید. ضمن اینکه قیمت میانگین موزون ثبت شده برای این محصول ۲۲۹ هزار و ۵۰۰ ریال است که نسبت به قیمت پایه تغییری نداشته است.

همچنین ۲۹۹ تن از حجم عرضه شده تیرآهن، مورد معامله قرار گرفت، ضمن اینکه این محصول با قیمت ۲۴۸ هزار و ۳۳۳ ریال به فروش رسید که حاکی از رشد ۲٫۸ درصدی نسبت به قیمت پایه است. علاوه بر این، مشتریان آهن اسفنجی امروز تنها ۹ درصد حجم عرضه این محصول، یعنی معادل ۹ هزار و ۳۷۵ تن را با قیمت میانگین موزون ۱۳۰ هزار و ۴۲۶ ریال خریداری کردند. البته در معاملات امروز، شمش بلوم، میلگرد ساده صنعتی و میلگرد آلیاژی هیچ فروشی نداشتند.

در ادامه تازه ترین آمارها از بازار صادراتی فولاد ایران حکایت از آن دارد که در بهمن ماه امسال ۸۶۵ هزار تن فولاد خام و ۲۵۰ هزار تن محصولات فولادی صادر شد، این در حالی است که میزان صادرات این محصولات در دی ماه به ترتیب ۵۴۱ و ۲۳۸ هزار تن بود و در نتیجه، صادرات فولاد خام و محصولات فولادی به ترتیب رشد ۶۰ درصدی و ۵ درصدی را تجربه کرد. همچنین میزان صادرات فولاد خام و محصولات فولادی در ۱۱ ماهه ۱۴۰۱ به ترتیب «۶ میلیون و ۵۷۰ هزار تن» و «۲ میلیون و ۹۷۵ هزار تن» بود که به رغم مواجهه با کمبود انرژی در تابستان و زمستان، اما در مقایسه به رقم مدت مشابه سال گذشته (۶ میلیون و ۶۴۴ هزار تن و ۳ میلیون و ۲۸ هزار تن)، کاهشی ناچیز (به ترتیب ۱ درصد و کمتر از ۲ درصد) مواجه شد.

به هر حال، با توجه به اینکه در هفته آخر سال قرار داریم، اگر قیمت دلار در همین حدود هم باقی بماند، بخشی از اصلاح قیمت‌ها به سال آینده موکول خواهد شد، چراکه میزان تولید به علت برطرف شدن سهمیه بندی گاز هم افزایش پیدا خواهد کرد.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز شنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثابت بوده ولی در سه شرکت از 500 تا 1500 تومان کاهش قیمت مشاهده شده است.

در همین حال، در بازار محصولات نبشی و ناودانی در اکثر شرکت‌ها تا این لحظه ثابت گزارش شده و فقط قیمت محصولات یک شرکت با 700 تومان کاهش قیمت مواجه شده است.

همچنین در بازار تیرآهن در بخش کیلویی قیمت‌ها بدون تغییر بود ولی در بخش شاخه ای از 200 تا 1600 هزار تومان کاهش قیمت را شاهد هستیم.

علاوه بر این، در بازار پروفیل قیمت محصولات اکثر شرکت‌ها ثابت بود ولی دو شرکت قیمت محصولات خود را از 200 تا 3700 تومان کاهش دادند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *