واکنش‌ها به تغییر فرمول نحوه محاسبه رخ پایه محصولات فولادی در بورس کالا؛

تشدید رانت بازار فولاد با دامنه نامتقارن در بورس کالا/ یک کارشناس: سود تغییرات فرمول نرخ محصول فولادی به جیب دلالان می‌رود

یک کارشناس فولادی به تغییر فرمول نحوه محاسبه نرخ پایه محصولات فولادی در بورس کالا واکنش نشان داد.

پیمان شوریابی در گفتگو با فولادبان در خصوص تغییر فرمول نرخ پایه محصولات فولادی در بورس کالا اظهارداشت: در حال حاضر دولت به دنبال این است که به اجبار قیمت محصولات فولادی را کاهش دهد و این اتفاق باعث ایجاد فاصله فولادسازان از مکانیزم‌های قیمت‌گذاری در بورس کالا که به صورت شفاف وجود دارد، خواهد شد.

وی گفت: این تغییرات در بازار فولاد باعث ایجاد رانت می‌شوند به گونه‌ای که در شرایط فعلی، دلالان محصولات فولادی را به صورت کلان با قیمت پایین می‌خرند و آنها را در انبار نگه‌داری می‌کنند تا حدوداً یک ماه که دولت مجدداً مکانیسم بازار را تغییر دهد.

این کارشناس فولادی با اشاره به وضعیت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فولاد از این بخشنامه اظهار کرد: به دنبال این اتفاق، قیمت محصولات افزایش یافته و عملاً سود محصولات از جیب تولیدکننده و سهامدار، به جیب دلال منتقل می‌شود. از طرفی هیچ سود و منفعتی برای مصرف‌کنندگان نخواهد داشت. در واقع نرخ نهایی محصول در بازار آزاد برمبنای عرضه و تقاضا مشخص می‌شود و در نهایت به تعادل می‌رسد. به همین دلیل دامنه نوسان نامتقارن در بورس کالا، باعث تشدید رانت خواهد شد که پس از تعطیلات عید نیز به آن اضافه می‌شود.

شوریابی در پایان خاطرنشان کرد: در چند ماه گذشته نیز که تغییرات فرمولی به وجود می‌آمد، طبق معمول بازار آزاد واکنش خاصی از خود نشان نمی‌داد. بنابراین می‌توان گفت تغییر فرمول جدید در محصولات فولادی بورس کالا یک فرصت یک ماهه برای دلالان ایجاد کرد تا با پرکردن انبارهای خود، سود کلانی به جیب بزنند.

به گزارش فولادبان، بورس کالا در روزهای اخیر فرمول جدید قیمت پایه معاملات این بورس را ابلاغ کرده است. براساس فرمول جدید، از ۲۲ اسفندماه، یعنی دوشنبه هفته آینده قیمت پایه محصولات شمش بلوم و مقاطع فولادی(تیرآهن،میلگرد،نبشی و ناودانی) با در نظر گرفتن بازهی  مثبت یک درصد و منفی ۵ درصد قیمت کشف شده دو هفته قبلی، با شروطی محاسبه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *