گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن دوشنبه پانزدهم اسفند؛ دلار به کانال ۵۰ هزار تومان برگشت/ تقاضای پرفشار از فولاد برداشته شد

قیمت ارز امروز در بازار کاهش یافت و این افت قیمت، قیمت‌ برخی مقاطع فولادی را نسبت به روز گذشته ارزان کرد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار امروز ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت خورد. در پی روند کاهشی نرخ دلار در بازار آزاد، قیمت برخی مقاطع فولادی نزولی شد.

البته امروز در بازار جهانی به عنوان اولین روز معاملاتی افزایش قیمت اتفاق افتاد که به نظر می‌رسد به برنامه رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۳ مرتبط باشد؛ به این دلیل که رشد اقتصادی ناشی از تولید اتفاق می‌افتد و فولاد نقش بسزایی در کشور چین دارد. در این راستا، مقامات این کشور چشم بادامی اعلام کردند کاهش سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت و افت “شتاب” مصرف مواد معدنی این کشور نسبت به انتظار بازار است بر این اساس هدفگذاری رشد اقتصادی مثبت ۵ درصدی در نظر گرفته شده است.

در همین حال، چین به دنبال عرضه بیشتر فولاد در بازار جهانی است اما با این حال، مقایسه قیمت میلگرد در بورس کالای ایران و نرخ صادراتی چین نشان می‌دهد ۶۹ درصد نوسان قیمت در ایران و ۳۸ درصد در چین اتفاق افتاده است. همچنین آهن اسفنجی رشد ۵۵ درصدی داشته که ناشی از قطع گاز صنایع است و در سال آینده نرخ تعدیل خواهد شد.

با اینکه بیلت و اسلب صادراتی ایران بدون تغییر ۵۶۷ و ۵۳۵ دلار در هر تن معامله شدند اما بیلت صادراتی منطقه CIS با افزایش 4 دلاری، با نرخ 612 دلار به ازای هر تن مبادله شد در حالی که اسلب صادراتی این منطقه بدون تغییر، به قیمت 647 دلار و 50 سنت در هر تن به فروش رسید.

علاوه بر این، در بازار ایران شاهد کاهش نرخ هستیم که این موضوع بر تقاضای بورس کالای ایران نیز تاثیر داشته و از تقاضاهای پرفشار جلوگیری کرده است. آمار معاملات امروز بورس کالا نشان می‌دهد برای ۲ هزار تن ورق رنگی، یک‌‌هزار تن تقاضا وجود داشت. همچنین ورق گالوانیزه G که یک‌هزار تن از حجم آن به تابلوی معاملات راه پیدا کرد، به میزان ۸۵۰ تن تقاضا برای این محصول به ثبت رسید.

علاوه بر این، ۳۷۶ ‌هزار و ۴۲۰ تن تقاضا از سوی مشتریان برای ورق گرم HR ثبت شد که ۳۹ ‌هزار۳۸۰ تن از حجم عرضه این محصول بیشتر بود. در ادامه ۴ هزار و ۳۰۰ تن ورق قلع اندود به تابلوی معاملات راه پیدا کرد و ۲ هزار و ۸۵۰ تن تقاضا برای این محصول وجود داشت.در پایان، تقاضای ۴۳ هزار و ۲۵۰ تنی برای ۳۸ ‌هزار تن ورق سرد خودرو روی تابلوی معاملات ثبت شد.

به نظر می‌رسد نظر شورای حکام درباره گزارش مدیرکل آزانس بین المللی انرژی و برنامه هسته ای ایران تاثیر مستقیمی بر روند بازار ارز و به تبع آن سایر بازارها داشته باشد و حالا باید دید چه اتفاقی می‌افتد.

آخرین وضعیت بازار آهن  چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز دوشنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثابت بوده است و در یک شرکت از 500 تومان کاهش قیمت مشاهده شده است .

در همین حال، در بازار محصولات نبشی و ناودانی در همه شرکت ها تا این لحظه ثابت بوده است.

همچنین در شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کرد و شرکت ذوب آهن در بخش شاخه ایی از 100 تا 700 هزار تومان کاهش قیمت اعلام شده است.

علاوه بر این، در بازار پروفیل در اکثر بخش ها شاهد کاهش قیمت بودیم و در دو شرکت 2000 تا 3000 تومان کاهش قیمت داشته است .

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *