تحلیل روزانه بازار آهن 29 آبان 1401؛ دلار گران شد اما فولاد بدون تقاضا ماند/ روسیه به دامپینگ نفتی رو می‌آورد؟

بررسی بازارهای دلار، نفت و فولاد نشان می‌دهد با اینکه عوامل تعیین کننده قیمت افزایش اندکی داشتند اما قیمت کالاها یا ثابت بودند یا کشف قیمت نمی‌شدند. لطفا تحلیل امروز را بخوانید.

به گزارش خبرنگار فولادبان، امروز یکشنبه، 29 آبان ماه جاری دلار در بازار آزاد با قیمت 35 هزار و 150 تومان کار خود را آغاز کرد که نسبت به صبح دیروز، افزایش 150 تومانی داشت. نرخ توافقی هم با تغییر از کانال 32 هزار تومان به 33 هزار تومان وارد شد و با قیمت 33 هزار و 310 تومان مورد معامله قرار گرفت. البته صرافی‌ها می‌گویند نرخ‌ها ثابت نیستند و ممکن است لحظه‌ای تغییر کند. به نظر می‌رسد دلار در این هفته هم همانند هفته گذشته نوسانات اندکی را تجربه کند و مانند قبل از نیمه آبان، خبری از رشد های ناگهانی نیست.

در همین حال، امروز بر خلاف هفته گذشته در زنجیره فولاد اتفاق جدیدی رخ داد. آهن اسفنجی از این پس به تولیدکنندگان شمش فولادی و تختال تعلق می‌گیرد و این موضوع یکی دلایلی بود که این محصول در بورس کالا عرضه نشد. حالا باید دید ایران می‌تواند جایگاه خود را در بخش تولید ارتقا دهد یا خیر؟ نگاهی به بازار فولاد هم نشان می‌دهد قیمت‌ها روند نزولی را طی کرده که ناشی از کاهش تقاضا است. بررسی‌ها بیانگر آن است که عوامل تعیین قیمت‌ها در مدار صعود قرار گرفته است اما نوسانات نرخ ارز باعث شده خریداران دست نگه دارند. البته این اتفاق در ایران نیفتاده بلکه در بازار فولاد چین، پاکستان، هند، بریتانیا، آمریکا و اروپا نیز افتاده است.

همچنین در بازار نفت هم تحولاتی رخ داده است. بررسی این بازار  نشان می‌دهد قیمت نفت ناشی از تحولات گسترش کرونا در چین و تداوم رشد بهره دلار و افت تقاضا، به روند نزولی خود ادامه می دهد و در هفته گذشته حدود 9% ارزانتر شده است. روسیه به منظور تامین منابع ارزی اکنون منابع خود را با نرخ های پایین تر از بازار جهانی عرضه می‌کند و مشخص نیست در مورد نفت هم چنین تصمیمی دارد یا خیر.

از سوی دیگر، عرضه کنندگان بیلت و اسلب از اعلام نرخ خودداری کردند و می‌گویند بازار جهانی تعطیل است و بازار داخلی نیز تقاضای کافی ندارد و به همین دلیل از اعلام قیمت معذوریم. با توجه به اظهارنظر فعالان بازار احتمالا تقاضا تا پایان سال روند نزولی خواهد داشت؛ به این دلیل که کشور وارد فصل سرما شده و بعید است ساخت و ساز نسبت به نیمه اول سال بیشتر باشد. در عین حال، باید منتظر بودجه سال آینده بود تا میزان بودجه عمرانی مشخص شود. البته مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه بودجه اعلام کرده اشت که تمرکز ما بودجه سال آینده بود اما ظاهرا نمایندگان این مطالبه را دارند که ابتدا برنامه هفتم توسعه به تصویب برسد و بعد بودجه راهی بهارستان شود. با این فرض که تا پایان سال بودجه سال آینده به مجلس نرسد، احتمالا بودجه سه دوازدهم برای فصل بهار 1402 تصویب می‌شود که با این تفاسیر، بعید است تحول خاصی را شاهد باشیم.

از بازار آهن چه خبر؟

امروز قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثابت است اما در پنج شرکت از 50 تا 200 تومان کاهش قیمت داشتند.

نرخ محصولات نبشی و ناودانی در یک شرکت 200 تومان کاهش داشته و در یک شرکت 200 تومان افزایش یافت و مابقی شرکت ها ثابت بوده اند.

در شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را 100 تومان کاهش داد و شرکت ذوب‌آهن در بخش شاخه ایی از 20 تا 100 هزار تومان کاهش قیمت داشت.

در بخش پروفیل قیمت یک شرکت 300 تومان کاهش پیدا کرد و مابقی شرکت ها ثبات قیمت داشته اند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *