دامپینگ روسیه؛ دلیل اصلی نزولی شدن تولید فولاد ایران

یک فعال فولادی، دامپینگ برخی کشورها در حوزه فولاد را از موانع مهم فعلی این صنعت و دلیل اصلی روند نزولی در تولید نام برد.

نادر میرزایی در گفتگو با فولادبان درباره اصلاح و بازنگری قانون معادن بیان کرد: در چند سال اخیر بحثی شکل گرفته مبنی بر اینکه معادن را به کارخانجات تولیدکننده واگذار کنند که در این صورت، قیمت‌ها در کشور به طور متوالی افزایش یا کاهش می‌یابند. همچنین پس از ورشکسته شدن برخی معادن در 6 سال گذشته، مسئولان برای نرخ‌های این حوزه کف قیمتی گذاشتند.

وی با بیان اینکه پس از تعیین کف قیمت برای معدنی‌ها، شرکت‌های فولادی با صنایع بالادستی تحت فشار قرار ‌گرفتند، گفت: این اقدام تصمیم درستی بود اما متأسفانه روش اجرای آن مشکل داشت به گونه‌ای که معادن را فقط به چند شرکت بزرگ فولادی در جنوب کشور می‌دادند. از سوی دیگر، برخی از شرکت‌های تولیدکننده روی، هر معدنی که دست می‌گذاشتند، از قبل آن را به کارخانجات بزرگ واگذار کرده بودند.

این فعال فولادی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت بازار فولاد ایران، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با وجود مشکلات و تحولات سیاسی موجود در کشور نمی‌توان به صورت قطعی درباره نتیجه تحولات این حوزه صحبت کرد اما در صورتی که احیای برجام صورت بگیرد، می‌توان به بهبود وضعیت امیدوار شد. چرا که به دلیل دامپینگ چند کشور در حوزه فولادی، مذاکرات می‌تواند موانع سد راه کشور را بشکند.

میرزایی، دامپینگ برخی کشورها در حوزه فولاد را از موانع مهم فعلی این صنعت و دلیل اصلی روند نزولی در تولید نام برد.

وی در پایان تصریح کرد: در صورتی که برجام به نتیجه نرسد، تا پایان سال جاری قیمت هرکیلوگرم میلگرد به 20 تا 25 هزار تومان و شمش نیز به محدوده 18 هزار تومان خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *