دولت در حمایت از بازار صادراتی وارد میدان شود/ دامپینگ روسیه تعادل بازار فولاد را بر هم زد

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به رشد تولید محصولات فولادی کشور گفت: بررسی آمارهای رسمی حاکیست در پنج ماهه نخست امسال رشد تولید فولاد خام و محصولات فولادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته محقق شده است.

به گزارش فولادبان ، سید رسول خلیفه سلطان افزود:با وجود بهره برداری ازطرح‌های جدید فولادی درهرسال و ظرفیت‌های توسعه‌ای شرکت‌های فولادی، همه سال شاهد رشد ۶ تا ۷ درصدی در این صنعت هستیم، اما برخی عوامل ازجمله کاهش قطعی‌های برق ومدیریت آن در سالجاری و قطعی‌های برنامه ریزی شده سبب شده است واحدهای تولیدی کمتر با دغدغه افت تولید مواجه شوند.

وی توسعه بازارهای منطقه‌ای را با توجه به رشد تولید برای بخش فولاد کشور ضروری بیان کرد وادامه داد: آمارها گویای افزایش تولید فولاد و محصولات فولادی در سال جاری و سال‌های آینده است و باید بتوانیم مازاد تولیدات خود را پس از رفع کامل نیازهای داخلی صادر کنیم که درغیر این صورت با مشکل مازاد تولید و انبار شدن انها مواجه خواهیم شد.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: به‌طور قطع یافتن بازارهای جدید به ویژه در کشورهای همسایه و منطقه بسیار مهم است و دولت ضمن حمایت‌ از صادرکنندگان، باید شرایط را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان تسهیل کند و به ارائه مشوق‌هایی بپردازد که صادرات واحدها را بیش از پیش به‌صرفه کند.

خلیفه سلطان با اشاره به دامپینگ روسیه در بازارهای صادراتی گفت: اکنون روس‌ها با توجه به مناقشه نظامی با اوکراین ومواجهه با تحریم‌های غرب، بیش از گذشته در بازارهای ما حضور دارد و علاوه بر آن با دامپینگ قیمتی در منطقه صرفه اقتصادی محصولات داخلی را با کاهش مواجه کرده‌است.

وی تولید محصولات فولادی را تامین کنده بازارداخلی دانست و افزود: دغدغه تنظیم بازار برای فولاد در داخل وجود ندارد، عرضه‌ها پاسخگوی تقاضاهای موجود است و حتی برای رفع نیازها درطرح ملی مسکن آمادگی کامل وجود دارد؛ با این حال امروز تسهیل‌گری صادرات و یافتن بازارهای جدید مهم‌ترین چالش صنعت فولاد کشوراست.

بررسی عملکرد شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی حاکی از تولید 11میلیون و 900 هزار تن فولاد خام از ابتدای امسال تا پایان مردادماه و رشد ۹.۹ درصدی آن در هم‌سنجی با سال ۱۴۰۰ است. بررسی آمارها همچنین نشان‌دهنده رشد ۸ درصدی تولید محصولات فولادی در پنج ماهه امسال با 10 میلیون و 700 هزار تن است.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *