به بهانه سفر مخبر به روسیه/ معاون اول رئیس جمهور به دامپینگ فولادی روس‌ها پایان می‌دهد؟

در حاشیه سفر معاون اول رئیس جمهور به روسیه در روزهای آینده، به احتمال زیاد محمد مخبر درباره موضوع دامپینگ روسیه در بازار جهانی فولاد و تاثیرات آن بر صادرات فولاد ایران مذاکره خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در روزهای آینده به روسیه سفر خواهد کرد تا در دومین مجمع اقتصادی خزر در شهر مسکو حضور یابد. ریاست هیات ایرانی در دومین مجمع اقتصادی خزر بر عهده معاون اول رئیس جمهور است و تعدادی از وزرا و مسئولین اجرایی، وی را در این سفر همراهی می‌کنند.

خبر بسیار مهم برای فعالان بازار فولاد ایتکه در حاشیه این سفر، به احتمال زیاد معاون اول رئیس جمهور درباره موضوع دامپینگ روسیه در بازار جهانی فولاد و تاثیرات آن بر صادرات فولاد  ایران مذاکره و گفتگو خواهد کرد؛ دامپینگی که قیمت محصولات فولادی این کشور را تا 40 درصد کاهش داده است.

گفته می‌شود فعالان فولادی در پیشنهادی به محمد مخبر، خواستار پیگیری موضوع دامپینگ روسیه و پایان اعمال این سیاست در بازار جهانی هستند. در غیر این صورت، فولادسازان ایرانی برای حفظ و تثبیت بازار خود در بازار جهانی مجبور به قیمت شکنی خواهند شد.

در این میان، امیر صباغ، مدیریت اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو معتقد است که در مورد فولاد صادراتی اگر شرایط همکاری در مذاکرات آتی مسکو فراهم نشود، فولادسازان بزرگ ناچار به شکستن قیمت‌های صادراتی اسلب با هدف بازگرداندن بازارها و تداوم تولید خواهند بود.

دامپینگ (قیمت‌شکنی) روسیه در بازار جهانی فولاد پس از آغاز جنگ روسیه با اوکراین کلید خورد ولی از ابتدای سال‌جای این دامپینگ از 15 به 40 درصد افزایش یافت.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد مجموع صادرات فولاد ایران (فولاد میانی و محصولات فولادی) در ۵ ماهه نخست امسال به سه میلیون و ۶۴۴ هزار تن رسیده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل،۱۸.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *