بخش خصوصی زیر چرخ دنده‌های بورس کالا

یک کارشناس حوزه فولاد با انتقاد از اینکه حلقه‌های بالادستی زنجیره محصولات فولادی در اختیار دولتی‌ها است، پیشنهاد کرد: به جای ورود به فرمول قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کلا، باید برای همه حلقه‌های زنجیره فولاد نسبت به شمش، ضریب گذاشته شود.

حسام الدین والی در گفتگو با خبرنگار فولادبان در خصوص اقدامات فعلی بورس کالا برای قیمت‌گذاری محصولات فولادی بیان کرد: اکنون بورس کالا از رسالت اصلی خود فاصله گرفته است.

وی توضیح داد: در حالی که رسالت اصلی بورس کالا را کشف قیمت محصولات گذاشته‌اند اما اکنون سیستم قیمت‌گذاری در این سازمان حاکم شده است.

این کارشناس حوزه فولاد ضمن اشاره به اینکه واگذاری تعیین قیمت‌ محصولات فولادی به بورس کالا و ایمیدرو توسط دولت سابق، مشکلاتی را به همراه داشته است، تصریح کرد: در همین راستا، ایمیدرو 70 درصد از سهم بازار زنجیره محصولات فولادی را در اختیار دارد. از سوی دیگر، بورس کالا نیز از شرکت‌های سهامی عام بیشتر از بخش خصوصی حمایت می‌کند که مجموع این عوامل، منجر به ایجاد تضاد منافع بین بخش‌های دولتی و خصوصی شده است.

والی بیان کرد: شرایط حاکم بر بورس کالا، باعث آسیب‌دیدگی بخش خصوصی و به حداقل رسیدن ظرفیت تولید آن‌ها شده است به طوری که در صورت ادامه یافتن این وضعیت، بخشی از تولیدکنندگان خصوصی از عرصه رقابت خارج خواهند شد.

وی در مورد نقش دولت در این وضعیت اظهارداشت: بهتر است که دولت یک‌سری بازنگری در قیمت گذاری محصولات فولادی انجام دهد و از تعیین فرمول برای این محصولات دوری کند.

این کارشناس حوزه فولاد در خصوص طرح احتمالی مجلس شورای اسلامی برای تحقیق و تفحص از بورس کالا خاطر نشان کرد: در حال حاضر تولید محصولات فولادی با بحران‌ نقدینگی، فروش، تامین مواد اولیه، لجستیک و همچنین افزایش هزینه حمل‌ونقل مواجه شده است که این تحقیق و تفحص می‌تواند زوایای آشکار و پنهان این موضوع را آشکار کند، ضمن اینکه بنده به عنوان عضوی از بخش خصوصی موافقم از هر جایی که به صلاح است، تحقیق و تفحص انجام شود.

وی در ادامه با تایید مهندسی عرضه محصولات فولادی در بورس کالا، عنوان کرد: حلقه‌های بالادستی زنجیره محصولات فولادی در اختیار دولتی‌ها است. به همین دلیل، این مجموعه‌ها سود بیشتری از بازار را به زیر مجوعه‌های خود می‌رسانند.

به گفته والی، در این زمینه علاوه بر نوردی‌ها، تولیدکنندگان القایی که شامل 110 عدد کارخانه بخش خصوصی می‌شوند، با بحران مواجه شده‌اند که غیر از مشکلات تامین مواد اولیه، بعضا در تابستان برق و در زمستان گاز ندارند. به هر حال، این مسائل باید مدیریت شود.

این کارشناس حوزه فولاد با تاکید بر اینکه با تعیین فرمول قیمت‌گذاری برای محصولات فولادی، مشکلی حل نمی‌شود، اظهارداشت: باید برای همه حلقه‌های زنجیره فولاد نسبت به شمش، ضریب گذاشته شود. البته در صورت عملیاتی شدن این پیشنهاد، اعتراضی نیز شکل نشکل نخواهد گرفت..

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *