دولت به بخش خصوصی اعتماد كند/ کنترل عرضه و تقاضا با تولیدکنندگان باشد

رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: عوارض صادراتی نمی تواند ابزاری برای تنظیم بازار باشد چراكه موجب توقف واحدهای تولیدی و اشتغال را با مشکل روبرو خواهد کرد.

مهرداد اكبریان در گفتگو با فولادبان، با اشاره به راهكارهای بهبود تنظیم بازار در زنجیره فولاد اظهاركرد: دولت باید به بخش خصوصی به ویژه تشكل های اصناف مختلف اعتماد كند و بخشی از امور نظارتی را به این حوزه بسپارد.

وی در ادامه رجوع به بازار سنتی کشور یعنی کنترل عرضه و تقاضا در کف بازار با تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را مهم دانست و گفت: کشور در هر شرایطی بضاعتی برای تولید و مصرف دارد پس بهتر است خارج از هرگونه دخالت چه از سوی وزارت صمت چه از سوی وزارت بازرگانی آینده  اداره شود.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران ادامه داد: كیفیت، ابزار، اهداف و میزان دخالت در اقتصاد می تواند تعیین كننده میزان موفقیت دولت در سیاست گذاری ها باشد. یك اقتصاد سالم باید بر اساس مكانیزم های سنتی و زنده بازار از جمله عرضه و تقاضا تنظیم شود بنابراین دخالت دولت در تولید و فروش و قیمت گذاری یك دخالت مخرب خواهد بود.

این فعال معدنی درباره ابزارهای دولت برای دخالت در اقتصاد عنوان كرد: دولت برای تنظیم بازار مجاز به استفاده از ابزار نیست و فقط باید از مكانیزم های سنتی استفاده كند در غیر این صورت دخالت دولت بیشتر تخریب كننده خواهد بود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی در رابطه با ابزارهای دولت در تنظیم بازار بیان داشت: دولت برای تنظیم بازار باید از ابزارهای نظارتی، حمایتی و یا محدودكننده استفاده كند. به عنوان مثال عوارض صادراتی نمی تواند ابزاری برای تنظیم بازار باشد چراكه موجب توقف واحدهای تولیدی و اشتغال خواهد شد. لذا دولت می تواند در غالب عوارض، حقوق دولتی محدودیت هایی برای صادرات و واردات در نظر بگیرد تا بازار از شرایط تعادل خارج نشود.

وی همچنین ضمن تاکید بر اهمیت نقش نظارتی دولت در بازار تصریح کرد: اینکه دولت در بحث قیمت گذاری، نحوه قراردادها و اجرا دخالت داشته باشد، هیچ نتیجه ای به جز آشفتگی در بر نخواهد داشت.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران دخالت دولت در بازار را در بسیاری از موارد ضروری دانست و در عین حال متذكر شد: دولت بیشتر از دخالتهای محدود كننده و تنبیهی باید نقش نظارتی و حمایتی داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *