کاهش 2 میلیون تنی تولید فولاد با قطعی گاز/ دولت باید الگوی مصرف به ازای هر فرد را تعیین کند

یک کارشناس صنعت فولاد می گوید: قطعی گاز و برق در صنعت فولاد، کاهش 2 میلیون تنی تولید فولاد را به همراه داشته است با این حال، این افت تولید تاثیری در روند صادرات فولاد ندارد، چرا که مازاد نیاز داخلی فولاد، صادر می‌شود.

حسن طاهری در گفتگو با فولادبان، با اشاره به ضررهای وارده به صنعت علی الخصوص صنعت فولاد براساس عدم تامین انرژی مورد نیاز آن ها از سوی دولت اظهار کرد: در حال حاضر به جز بخش احیا؛ سایر شرکت‌های فولادی گاز ندارند.

این کارشاس صنعت فولاد گفت: صنعت فولاد روزانه 40 میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌کند که امروز عدد مصرف آنها به 15 تا 10 میلیون متر مکعب رسیده است که این حجم از گاز اختصاص داده شده، تنها جوابگوی نیاز 50 درصد از شرکت‌های احیا آهن اسفنجی است.

وی بیان کرد: همچنین کمبود گاز باعث قطعی برق صنایع نیز می‌شود و گاز فعلی جوابگوی نیاز نیروگاه‌ها برای تولید برق نیست.

به گفته طاهری، در چنین شرایطی دولت نسبت به راهکارهای کوتاه‌مدت، میان مدت و درازمدت بخش خصوصی برای کنترل بحران گاز نباید بی توجه باشد و باید برای این مشکلات یک الگوی مصرف به ازای هر فرد تعیین کند.

وی در پایان با اشاره به اهمیت صرفه جویی در مصرف انرژی توسط بخش خانگی، گفت: با صرفه جویی، صنعت تولید کشور که مولد اقتصاد پایدار و فراهم کردن داد و ستد در دنیا می باشد، تعطیل نخواهد شد. در حال حاضر ما 3 برابر نیاز واقع گاز مصرف می کنیم که اگر شهروندی بتواند بر مبنای الگوی واقعی مصرف را کاهش دهد، می‌تواند هزینه این کاهش مصرف را مستقیم از صنعت‌گر دریافت کند والبته در چنین شرایطی علاوه بر ایجاد درآمد تولید نیز متوقف نمی‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *