کاهش قیمت محصولات فولادی در بازارهای صادراتی علت حذف عوارض صادراتی

روس ها درفاصله چند هفته، محصولات فولادی، نفت و دیگر محصولات صنعتی و معدنی خود را زیر قیمت محصولات فولادی ایران به فروش رساندند و محصولات فولادی روسیه 40 تا 50 دلار کمتر از محصولات فولادی ایران در بازارهای جهانی عرضه شد و این همان اتفاقی بود که انتظارش را داشتیم و بازارصادراتی کشورهای تحریمی افت قیمت را طبق پیش بینی ها تجربه کرد.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: روسیه با حجم بالای تولید محصولات فولادی در کنار ایران در یک ماه اخیر تلاش کرد بعنوان یک کشور تحریمی بخشی از بازارهای هدف صادراتی را از آن خود کند و محصولات فولادی شاهد کاهش 50 دلاری در بازارهای صادراتی بود در نتیجه قیمت سبد صادراتی ایران افت و اعمال عوارض صادراتی روند معکوس را طی کرد و این سیاست عملا با شکست مواجه شد.

بهادر احرامیان در گفتگو با فولادبان افزود:وضع عوارض بر محصولات فولادی از ابتدا هم کار درست و صحیحی نبود و پیش بینی هم می شد اعمال عوارض صادراتی تا اردیبهشت لغو و مصوبه آن منتفی شود.

وی ادامه داد: اعمال عوارض صادراتی از محصولات فولادی فقط متکی به سیگنال‌ها و علایم اشتباهی بود که به صنعت فولاد  فرستاده می شد به این دلیل که حداقل دولت در15 سال اخیر حمایت خود را از صنعت فولاد و صادرات محصولات فولادی تحت هر شرایطی اعلام کرده بود.

این فعال صنعتی تصریح کرد: به اتکای وعده ها، شعارها و حمایت های دولت از نفرات اول کشور (رئیس جمهور) تا رده‌های پایین اجرایی از صنعت فولاد تا صادرات محصولات فولادی، کشور دو برابر نیاز داخل ظرفیت تولید محصولات فولادی ایجاد کرد که به یکباره با اعمال عوارض صادراتی واجرای این مصوبه ،به صنعت فولاد شوک عجیب وغریبی مواجه شد و تمام برنامه های حمایتی دولت زیر سوال رفت.

احرامیان  گفت: بسیاری از کارشناسان براساس تحلیل‌های جهانی معتقد بودند اعمال عوارض صادراتی ایران بر محصولات فولادی در صورت خارج نشدن ایران از تحریم به ضرر اقتصاد ایران خواهد بود کما اینکه با ورود روسیه به بازار صادراتی محصولات فولادی، این تحلیل درست از آب درآمد.

وی افزود: روسیه با حجم تولید زیاد محصولات فولادی، در یک ماه اخیر تلاش کرد بعنوان یک کشور تحریمی بخشی از بازارهای هدف صادراتی را از آن خود کند وعلیرغم اینکه ایران سال‌ها در تحریم بود و به سختی و با هزینه زیاد توانسته بود بازار صادراتی محدودی برای خود فراهم کند و روش جدیدی برای نقل و انتقالات مالی، پولی و کالایی خود بیابد به یکباره بازار روسیه را در کنار خود دید.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ادامه داد: روس ها درفاصله چند هفته، محصولات فولادی، نفت و دیگر محصولات صنعتی و معدنی خود را زیر قیمت محصولات فولادی ایران به فروش رساندند و محصولات فولادی روسیه 40 تا 50 دلار کمتر از محصولات فولادی ایران در بازارهای جهانی عرضه شد و این همان اتفاقی بود که انتظارش را داشتیم و بازارصادراتی کشورهای تحریمی افت قیمت را طبق پیش بینی ها تجربه کرد.

احرامیان تصریح کرد: کاهش 50 دلاری در بازارهای صادراتی و حتی 50 دلار زیر قیمت تمام شده محصولات فولادی ایران ، سبب شد قیمت سبد صادراتی ایران افت کند و سیاست اعمال عوارض صادراتی با کاهش قیمت ها روند کاملا معکوسی را طی کرد و این سیاست عملا با شکست مواجه شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *