پشت پرده تحقیق و تفحص از عملکرد فولادی ایمیدرو/ منتظر قرائت تفحص از فولاد مبارکه در صحن علنی تا دو هفته باشید

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، دلایل موافقت نمایندگان با تقاضای تحقیق و تفحص از ایمیدرو در حوزه فولاد را اعلام کرد و در عین حال خبر داد: گزارش تحقیق و تفحص پارلمان از فولادمبارکه به احتمال زیاد تا دو هفته آینده در صحن علنی مجلس قرائت و منتشر خواهد شد.

مصطفی طاهری در گفتگو با فولادبان در تشریح نشست علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی گفت: در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی ، گزارش کمیسیون صنایع و معادن مبنی بر رد تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت‌های ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ) و ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران )در حوزه فولاد و خودرو در دستور کار مجلس قرار گرفت.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: در نشست امروز مجلس شورای اسلامی نمایندگان با ۱۵۳ رای موافق ، ۵۳ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از ۲۲۷ ماخوذه با تقاضای تحقیق و تفحص از این شرکت‌ها موافقت کردند.

وی توضیح داد: سه گروه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست تحقیق و تفحص داشتند که تجمیع نظرات این سه گروه تحت عنوان تحقیق و تفحص در کمیسیون مطرح شد و کمیسیون نظر خود را در قالب این گزارش صبح امروز در صحن علنی مجلس مطرح و ارائه کرد.

طاهری با  اشاره به اینکه گزارش تحقیق و تفحص در 14 محور بررسی خواهد شد، تصریح کرد: مهمترین موضوعات مورد بررسی در این گزارش بحث واگذاری‌ها ، قراردادها، هیات امنا ، مدیران عامل ایمیدرو و ایدرو ، تغییرات و شیوه عملکرد، امضای قراردادها و عملکرد شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و .. است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین درباره زمان اعلام و نتیجه گزارش تحقیق و تفحص از ایمیدرو اظهارداشت: زمان اعلام گزارش تحقیق و تفحص ایمیدرو به نحوه بررسی نمایندگان درخواست کننده و شیوه مطالعات آنان از زوایای مختلف بستگی دارد که قطعا بررسی بخشی از این گزارش با سرعت و بخش دیگر با تامل و دقت بیشتر بررسی خواهد شد. البته تلاش می شود گزارش ارجاع شده به کمیسیون صنایع و معادن مجلس در زمان مقرر و مشخص خود به نتیجه برسد.

طاهری در پاسخ به پرسش دیگر فولادبان مبنی بر گزارش طرح تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس شورای اسلامی از عملکرد فولاد مبارکه در سال گذشته نیز گفت: گزارش طرح تحقیق و تفحص شرکت فولاد مبارکه انجام شده است، ضمن اینکه گزارش آن به زودی و به احتمال زیاد تا دو هفته آینده در صحن علنی مجلس قرائت و منتشر خواهد شد.

در همین حال، عضو هیات تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان می‌گوید: گزارش نهایی تفحص از فولاد مبارکه از سوی هیات رئیسه جدید کمیسیون صنایع به هیات رئیسه مجلس ارجاع و مقرر شد در اولین فرصت در دستور کار جلسات صحن قرار گیرد.

حجت‌‌الاسلام ناصر موسوی لارگانی، عضو هیات تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به آخرین خبرها از روند بررسی این تحفص، گفت: به رغم اینکه تفحص از شرکت فولاد مبارکه از اولین تحقیق و تفحص‌ها در مجلس یازدهم بوده که به ثمر نشسته و  گزارش آن نیز آماده قرائت در  صحن مجلس است،  اما متاسفانه با  برخی کوتاهی‌هایی که از سوی کمیسیون صنایع صورت گرفته،‌ ارسال گزارش نهایی هیئت تفحص به هیئت رئیسه مجلس با وقفه روبرو شده است.

وی افزود: گزارش نهایی تفحص از شرکت فولاد مبارکه در اجلاسیه گذشته کمیسیون صنایع مصوب و به امضا رسید ولی با این حال به صحن علنی ارجاع نشد که به نظر می‌رسد یکی از دلایل آن لابی‌های برخی اشخاص منتفذ در دولت قبل و برخی مدیران شرکت فولاد مبارکه که نام‌شان در بین افراد متهم در پرونده تخلفات این شرکت بود، باشد.

لارگانی خاطرنشان کرد: البته ظاهراً گزارش نهایی اواخر اخیرا از سوی هیات رئیسه جدید کمیسیون صنایع به هیات رئیسه مجلس ارجاع شده است که امیدواریم در اولین فرصت در دستور کار  جلسات صحن قرار گیرد.

عضو هیات تفحص از شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه گزارش نهایی تخلفات در فولاد مبارکه بیش از ۱۰۰۰ صفحه است، عنوان کرد:‌ با این حال، آنچه که برای صحن آماده شده خلاصه‌ای از گزارش تفصیلی است که در ۱۲ صفحه آماده شده و توسط سخنگوی کمیسیون صنایع در صحن مجلس قرائت خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه تخلفات صورت گرفته در شرکت فولاد مبارکه محرز است، گفت:‌ حجم تخلفات این شرکت حدود ۹۲ هزار میلیارد تومان است که عمده آن  شامل پول‌پاشی‌ها و خریداری الکترودهای معیوب است.

موسوی لارگانی گفت:‌ علاوه بر پیگیری‌های صورت گرفته از سوی هیات تحقیق و تفحص مجلس، گزارشی از سوی سازمان بازرسی کل کشور در ارتباط با تخلفات شرکت فولاد مبارکه تدوین شده که مکمل گزارش هیات تفحص مجلس است که کمک می‌کند این پرونده با سرعت بیشتری در دستگاه قضایی پیگیری و به سرانجام برسد.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *