فروش محصولات خام و معدنی در بازار داخلی فولاد با یک سوم قیمت‌های جهانی

عضوهیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران گفت: مواد اولیه و خام محصولات معدنی در بازارهای داخلی یک سوم قیمت جهانی یعنی رقمی‌حدود 50 دلار معامله می‌شود که مهمترین علت آن حفظ منافع دولت ، جلوگیری از صادرات محصولات خام و معدنی ، افزایش عرضه ، کاهش تقاضا و قیمت است .

احمد رضوی نیک در گفتگو با فولادبان گفت: مشکلات موجود در زنجیره  فولاد ناشی از سیاست‌گذاری‌های غلط دولت و حفظ منافع دولت از این صنعت است.

وی با اشاره به انتفاع دولت از زنجیره فولاد و سیاست‌های مداخله گرانه برای بهره گیری مادی از این زنجیره ادامه داد: استخراج و بهره برداری سنگ آهن و صنایع معدنی از معادن و کوه‌های کشور با کارگر زیر 50 دلار صورت می‌گیرد و با تخصیص سهمیه یارانه ای برق و گاز برای بهره برداری‌های معدنی، عملا حق انتفاع دولت از استخراج سنگ آهن نسبت به قیمت‌های جهانی بیشتر خواهد بود و یک تن سنگ معدن بالغ بر 150 دلار قیمت خواهد داشت.

این فعال صنعتی  تصریح کرد: دولت با سیاست‌های ضد صادراتی، از یکسو مانع از صادرات سنگ آهن با عنوان مواد اولیه و خام شده است و از سوی دیگر با افزایش استخراج محصولات معدنی و خام ، قیمت آنها در بازارهای داخلی کاهش چشمگیر داشته است بگونه‌ای که گاهی قیمت محصولات معدنی به یک سوم قیمت جهانی یعنی رقمی‌حدود 50 دلار به کارخانه‌های فولادساز فروخته شده است.

رضوی نیک در پایان گفت: سیاست‌های ضد صادراتی موجب شده است تولیدات معدنی از حیطه بخش خصوصی که اداره کننده اغلب معادن هستند خارج  شود و در قسسمت میانی زنجیره نیز با رانت سی هزار دلاری محصولات فولادی به فروش برسد و به این ترتیب بهره مندی تولیدکنندگان اصلی از منافع مادی این صنعت به حداقل ممکن برسد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *