عامل بر هم ریختگی بازار داخل چیست؟/ تاثیر چسبندگی قیمت بر زنجیره فولاد

سیاست‌های هفتگانه و بسته حمایتی که ارایه شده بخشی درست و منطقی است و بخشی دیگر باید بازبینی شود و نیازمند کار مطالعاتی است تا تبعات آن درست‌تر دیده شود.  متاسفانه در این بسته پیشنهادی  تا حدود زیادی بخشی‌نگری مطرح است و در واقع  بیشتر به منافع قسمت خاصی از زنجیره دقت شده است که این یک رویکرد کلان نیست.

در پی جلسه‌ای که روز چهارشنبه هشتم تیرماه با حضور کمیته مدیریت وزارت صمت و برخی فعالان حوزه فولاد در خصوص بررسی راهکارهایی برای حمایت از صنعت فولاد تشکیل شد  اباذر براری، دبیر انجمن نوردکاران فولاد ایران گفت: صادرات نباید به هر قیمتی بر روی بازار داخلی تاثیر بگذارد.

اباذر براری در گفتگو با خبرنگار فولادبان گفت: ما اعمال همه موارد مطرح شده را تایید نمی‌کنیم؛ به این دلیل که معتقد هستیم باید رویکردی نسبت به زنجیره فولاد در جریان باشد که متعادل و متوازن و عدالت‌محورانه باشد.

وی افزود: معتقد هستیم همانطور که با افزایش قیمت‌های جهانی، قیمت در بازار داخلی افزایش پیدا می‌کند و تاثیر مستقیم بر این بازار می‌گذارد؛ به همین‌شکل هنگامی که قیمت‌های جهانی کاهش پیدا می‌کند، این تأثیر باید در بازار داخلی خود را نشان دهد. حال شرکت‌های بزرگی که در میان زنجیره هستند اگر بخواهند تاثیر این کاهش نرخ را با دستکاری  و سیاست‌گذاری  در عرصه داخل  تغییر بدهند و یا به نفع خود کنند؛ از نظر ما محل ایراد است.

دبیر انجمن نوردکاران فولاد ایران تصریح کرد: صنعت فولاد  در کشور یا متاثر از بازارهای جهانی هست و یا نیست که از نظر ما نباید باشد؛ چرا که فولاد از ابتدای زنجیره تا انتهای زنجیره تماما داخلی است  و ارتباط آن با بازار جهانی به این شکل، از نظر ما محل سوال و اشکال است.

براری ادامه داد: زمانی که به دلایل مختلف، با کاهش قیمت نه فقط در روسیه بلکه در کشورهای سی. آی. اس(کشورهای مستقل مشترک المنافع) و چین نیز مواجه هستیم؛ این فرآیند خود موجب کاهش قیمت جهانی می‌شود و به طبع در کشور ما نیز تاثیر خود را خواهد گذاشت.

وی تاکید کرد: ما معتقد هستیم که باید از رویکرد صادراتی حمایت کرد؛ صنعت فولاد هم بعد از پتروشیمی دومین صنعت ارزآور غیر نفتی کشور است اما باید سیاست‌هایی اتخاذ کرد که کمترین اثرگذاری را در قیمت  و تامین در بازار داخل بگذارد. اگر صادرات بخواهد  به هر قیمتی،  بازارهای داخلی را تحت‌تاثیر قرار دهد به این دلیل که جلوی ارزآوری به کشور گرفتن نشود اشتباه است.

دبیر انجمن نوردکاران فولاد ایران گفت: سیاست‌های هفتگانه و بسته حمایتی که ارایه شده بخشی درست و منطقی است و بخشی دیگر باید بازبینی شود و نیازمند کار مطالعاتی است تا تبعات آن درست‌تر دیده شود.  متاسفانه در این بسته پیشنهادی  تا حدود زیادی بخشی‌نگری مطرح است و در واقع  بیشتر به منافع قسمت خاصی از زنجیره دقت شده است که این یک رویکرد کلان نیست.

براری افزود: ما بیشتر با مصرف‌کننده نهایی در ارتباط هستیم  و متوجه ایم که در نهایت افزایش قیمت به نفع مصرف‌کننده نیست. حمایت از حفظ بازار صادراتی نباید تاثیر منفی بر روی بازار داخلی داشته باشد و قیمت داخلی افزایش پیدا کند چرا که مصرف کننده نهایی در این میان ضرر می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *