صعود قیمت فولاد در آینده نزدیک/گرانی در زنجیره فولاد موقتی است؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می رسد صنعت فولاد یک صعود موقت را تا چند ماه دیگر در پیش داشته باشد که به احتمال زیاد بازار ایران نیز به دلیل دستوری بودن، همین روند را در پیش خواهد گرفت.

علی طباطبایی در گفتگو با فولادبان در خصوص قیمت جهانی بازار فولاد بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی، به نظر می رسد این صنعت یک صعود موقت را تا چند ماه دیگر در پیش داشته باشد که به احتمال زیاد بازار ایران نیز به دلیل دستوری بودن، همین روند را در پیش خواهد گرفت. از سوی دیگر، در سال جاری نرخ دلار و ارز دچار نوسانات شدیدی شده که این تغییرات در نهایت موجب افزایش یا کاهش قیمت مقاطع فولادی می‌شود.

وی در خصوص عوامل موثر در قیمت‌گذاری فولاد عنوان کرد: با توجه به مطالب عنوان‌شده، بالا و پایین شدن قیمت محصولات فولادی در بازار آهن‌آلات تحت تاثیر قیمت‌گذاری مواد اولیه نظیر سنگ آهن، شمش فولادی، نرخ ارز، دلار و… از جمله عواملی هستند که با هرگونه تغییر در روند قیمت‌گذاری آن‌ها، بازار فولاد نیز دستخوش تغییرات خواهد شد. در این صورت پیش‌بینی می‌شود با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور تا پایان شش ماه اول سال، با شیب ملایمی از روند افزایش قیمت‌ها مواجه شویم.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تأثیرات برجام در این حوزه گفت: در واقع با سیاست‌گذاری دولت مبنی بر کاهش تورم انتظار می‌رود که بازار فولاد روند صعودی تندی را تجربه نکند. در حالت کلی روند قیمت‌گذاری محصولات فولادی و آهن‌آلات بسته به نتایج برجام و انجام مذاکرات خواهد داشت و احتمالا این روند افزایشی با شیب ملایمی تا پایان سال ادامه داشته باشد.

طباطبایی در رابطه با فروش برق در بورس کالا مطرح کرد: در حال حاضر فروش و عرضه برق در بورس کالا احتمال کمی دارد، چرا که در این صورت بهای تمام شده کالاهای فولادی و سایر مجموعه‌ها افزایش خواهد یافت. در این راستا انتظار می‌رود از سوی دولت به کارخانه‌جات سایر محصولات در بورس کالا که به صورت سهمیه‌ای ارائه می‌شود، یارانه تعلق بگیرد.

وی تاکید کرد: از طرفی چند ماه دیگر با شروع فصل سرما نیز گاز صنایع قطع می‌شود، یعنی دو ریسک در دو بازه زمانی‌‌‌‌‌‌‌ مختلف که هریک می‌تواند تاثیر منفی روی معاملات بورس و تولید داشته باشد. به همین جهت برق و گاز به‌عنوان دو نهاد بسیار مهم تولید در صنایع مختلف نقش بسیار پررنگی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *