رنگ سبز شاخص بدون رشد ارزش معاملات

بازار سرمایه در اولین روز کاری خود برخلاف سنت هرساله در حالی با نماگرهای سبزپوش روانه تعطیلات تقویمی شد که حجم و ارزش معاملات همچنان چنگی به دل نمی‌زند.

به گزارش خبرنگار فولادبان، بازار سرمایه در نخستین روز هفته، کار خود را با انگیزه بیشتری نسبت به هفته قبل آغاز کرد و همسو با تحرک حقوقی‌ها در گروه‌های پیشرو از جمله گروه بانکی، خودرویی و همچنین گروه حمل و نقل به دنبال شناسایی فرصت خرید عمدتاً در تک‌سهم‌های متأثر از اخبار برجامی بود.

با این همه حجم و ارزش معاملات ضعیف در بازار سرمایه و تداوم تمایل اغلب حقیقی‌ها برای واگذاری سهام حتی با وجود کاهش نرخ ریپو در بازار بدهی و انتظار برای کاهش بیشتر نرخ بهره بین بانکی، وخامت بورس در مواجه با خروج نقدینگی در روزهای تابستانی سال را نشان می‌دهد.

از سویی دیگر، انتظار برای افزایش نرخ تورم در نیمه دوم امسال و از سویی دیگر مقاومت دولت و بانک مرکزی برای فشرده‌تر کردن فنر قیمت‌ها این انگیزه را برای برخی فعالان بازار بوجود آورده که برای کسب بازدهی بهتر از بورس، زمان را فدای وعده و وعیدها نکنند و با متنوع کردن گزینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری در پرتفوی خود، از پوشش ریسک سرمایه برخوردار شوند.

در کنار همه دل‌نگرانی‌های بازار سرمایه، گفتگوهای احیای برجام و حرف و حدیث‌های پیرامون آن دوباره فرصتی برای نوسان‌گیری در بازاری را بوجود آورده که هیچ دورنمای واضحی از خروج مذاکرات ندارد. هرچند که اخبار چین و تایوان در کنار تداوم ریزش قیمت جهانی نفت خام باعث شده ریسک سرمایه‌گذاران در سهم‌های صادراتی محور همچنان بالاتر از سایر گروه‌ها باشد.

به گزارش فولادبان، در پایان معاملات امروز شنبه ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۱ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با افزایش ۱۱ هزار و ۵۶۳ واحدی به یک میلیون و ۴۴۸ هزار واحد رسید. البته شاخص کل هم وزن با افزایش ۶.۰۸۸ واحدی عدد ۳۹۰ هزار و ۱۴۳ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول در حالی با ۹.۷۱۳ واحد افزایش روی رقم یک میلیون و ۸۵ هزار واحد ایستاد که شاخص بازار دوم با ۱۹.۵۵۱ واحد افزایش، به عدد ۲ میلیون و ۸۴۳ هزار واحد رضایت داد.

در بورس تهران امروز ۵ میلیارد و ۵ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در ۲۸۰ هزار و ۵۰۷ نوبت داد و ستد شد که ارزشی بالغ بر ۲ هزار و ۹۳۲ میلیارد تومان را در برداشت.

در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با ۱۸۸ واحد افزایش به رقم ۱۹ هزار و ۵۰ واحد دست یافت. در این بازار، طی روز جاری ۴ میلیارد و ۷۱۹ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله به ارزش بیش از ۱۴۲ هزار میلیارد تومان معامله شد که ۱۴۰ هزار و ۶۱۹ میلیارد تومان از این مبلغ ناشی از عملیات بازار باز بانک مرکزی بود.

اصلی‌ترین نمادهای تأثیرگذار بر رشد امروز شاخص کل بورس تهران به ترتیب نمادهای “فملی” با ۱۱۵۴ واحد، “وبملت” با ۱۱۱۳ واحد و “شستا” با ۱۰۲۹ واحد افزایش بودند. در مقابل اما نمادهای معاملاتی “شبندر” با ۵۲۸ واحد، “شپنا” با ۴۴۸ واحد و “شبریز” با ۳۶۱ واحد کاهش، بالاترین تأثیر منفی بر روی شاخص کل بورس تهران را به خود اختصاص دادند.

منبع: مهر

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *