دولت به‌جای تولید فولاد سبز، نیروگاه برق احداث کند/ چرا دنیا به سمت فولاد سبز پرهزینه می‌رود؟

فولاد به‌طور سنتی فولاد با حرارت دادن سنگ آهن با زغال سنگ کک در کوره بلند و در دماهای بالا ساخته می‌شود، اما یکی از پاک ترین فرآیندهای تولید فولاد که هنوز در مرحله آزمایش است، به‌کارگیری هیدروژن سبز تولید شده از برق تجدیدپذیر به جای سوزاندن زغال سنگ است.

یک کارشناس صنعت فولاد با بیان پیشنهادی به ایمیدرو مبنی بر اینکه بجای تولید فولاد سبز، در احداث نیروگاه های برق پیشگام شود، گفت: با توجه به اینکه در کشور، زیربنای تولید فولاد اصولی نیست بهتر است ایمیدرو بجای تولید فولاد سبز که اجرای آن  بسیار پرهزینه است به دنبال احداث نیروگاه برق باشد تا به فولادسازان کشور که درحال حاضر درگیر قطعی برق و مجبور به توقف عملیات تولید خود شده اند کمک کرده باشد.

حسین بختیاری درگفتگو با فولادبان درباره امکان سنجی تولید فولاد سبز در کشور افزود: طرح تولید فولاد سبز که در کشور کلید خورده  می تواند طرح بسیار خوبی برای کاهش آلایندگی زیست محیطی باشد اما با توجه به افزایش بسیار زیاد هزینه تولید آن در شرایطی که فولادسازان کشور با مشکلات متعددی مواجهند بنظر می رسد نیاز به بازنگری بیشتری دارد.

وی ادامه داد: دی اکسید کربن فولادسازان که منشا آلودگی زیست محیطی است از راههای مختلفی وارد هوا می شود که یکی از مهمترین بخش ها، واحدهای تولید آهن اسفنجی است که گاز متان یاCH4  را تبدیل بهCO   و2H  می کند که این دو گاز به عنوان گاز احیا کننده وارد ستون احیا می‌شود ، اکسیدآهن را احیا می کند، اکسیژن را از اکسید آهن می گیرد و آهن را آزاد می کند و گازهای خروجی هم گازهای CO   و2H  است که وارد محیط زیست می شوند.

معاون فروش فولاد خراسان استفاده از گازهای هیدروژنی را در تولید صنایع فولادی از عوامل موثر در کاهش آلایندگی زیست محیطی دانست و تصریح کرد: فولادسازان و واحدهای فولادی در صورتی می توانند گاز آلاینده دی اکسید کربن را از ورود به محیط  زیست کاهش دهند یا حذف کنند که گاز 2H (هیدروژن) را در ورودهای تولیدی خود افزایش دهند.

بختیاری با اشاره به قیمت بالای گازهای هیدروژنی در تولید محصولات فولادی گفت: گازهای 2H  از الکترولیز آب قابل دریافت است که البته نگهداری آن بسیار سخت و دشوار است زیرا گازهای هیدروژنی به مثابه یک بمب عمل می کنند و هزینه نگهداری و تولید گازهای هیدروژنی هزینه بالایی دارد.

وی در پاسخ به سوال فولادبان مبنی بر افزایش چند درصدی هزینه تولید با استفاده از گاز هیدروژنی افزود: از میزان افزایش هزینه تولید اطلاعی ندارم ولی اگر بنا باشد گازهای هیدروژنی یا 2H  جایگزین دی اکسید کربن شود قطعا نگهداری گازهای هیدروژنی در افزایش هزینه تولید صنعت فولاد اثر خواهد گذاشت و قیمت محصول نهایی را افزایش خواهد داد.

این کارشناس صنعت فولاد هدف از تولید فولاد سبز را جلوگیری از انتشار دی اکسید کربن در محیط زیست بیان کرد وادامه داد: فولادسازان و واحدهای فولادی در تولید” فولاد سبز” بجای استفاده از گاز متان که دی اکسید کربن تولید می کند باید از گازهای هیدروژنی در بخش های مختلف تولید از جمله مشعل‌ها، نورد و مشعل های پیشگرم  استفاده کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *