تولیدکنندگان فولاد به دنبال استقلال برق / احتمال افزایش مجدد نرخ بهره آمریکا

مدیر سرمایه گذاری مس سرچشمه گفت: اگر با وجود قیمت بالا، محدودیت نیز اتفاق بیفتد، توجیه اقتصادی تولید از بین می‌رود و فعالان با زیان مواجه می‌شوند.

ابوالفضل لطفی در گفتگو با فولادبان بیان کرد: بر اساس اخبار منتشر شده، به نظر می‌رسد وزارت صمت کنفدراسیونی از زنجیره فولاد تشکیل داده که در واقع تمامی این زنجیره را در برمی‌گیرد. البته در این راستا اقدام خاصی صورت نگرفته و به طور دقیق مشخص نیست در چه مرحله‌ای از اجرا قرار دارد.

وی با اشاره به وضعیت نرخ بهره آمریکا گفت: در خصوص روند بازار جهانی کامودیتی‌ها که فولاد نیز جزو آنها محسوب می‌شود، بعد از فروکش شدن کوتاه مدت کرونا، قیمت فلزات اساسی رشد مناسبی را به همراه داشت؛ اما در این بین با ورود نرخ بهره بین بانکی آمریکا به روند صعودی، ارزش دلار نیز تقویت شد.

مدیر سرمایه گذاری مس سرچشمه تصریح کرد: این اتفاقات موجب افت قیمت کامودیتی‌ها و فلزات اساسی شد که البته لازم به ذکر بوده فعالان بازار پیش‌بینی کردند به احتمال زیاد، نرخ بهره بین بانکی آمریکا تا سال 2023 میلادی مجددا افزایش یابد. در حال حاضر فلزات اساسی و کامودیتی‌ها در کف قیمت قرار گرفته و نمی‌توان افت بیش از این مقدار را انتظار داشت. پس از آن نیز با توجه به بازگشایی و تقاضای اقتصاد، می‌توان به رشد ملایم این محصولات تا سال 2023 امیدوار شد.

لطفی در خصوص فروش برق در بورس کالا مطرح کرد: امروزه تولیدکنندگان فولاد در ایران به تدریج به سمتی می‌روند که نیروگاه‌ تولید برق مخصوص به خود را داشته باشند. به طور مثال فولاد مبارکه اصفهان در حال بستن قرارداد برای تولید 2 هزار مگاوات برق است، به گونه‌ای که حتی با کمبود آن در کشور، وزارت نیرو نمی‌تواند برق این گروه را قطع کند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر، تولیدکنندگان فولاد با چنین عرضه و تقاضایی در بورس کالا به شرط نبود قطعی برق موافق هستند. در واقع اگر با وجود قیمت بالا در این زمینه محدودیت نیز صورت گیرد، برای تولیدکنندگان به صرفه نبوده و بدون شک با آن مخالفت می‌کنند. در این راستا به نظر می‌رسد اکثر کارخانجات در این خصوص به خود اتکا کرده و به دنبال تولید برق بروند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *